Lekcja 1
Temat: Zapoznanie z PZO i programem nauczania
Ważne
informacje:
1. Mam jedno
nieprzygotowanie w semestrze.
2. Kartkówki
będą zapowiadane zawsze tydzień przed, a sprawdziany dwa tygodnie.
3. Uczę się na
podstawie zapisanego w zeszycie NaCoBeZu.
4. Wszystkie materiały
z danej lekcji znajdę na stronie internetowej:
5. Każda moja
ocena w dzienniku posiada odpowiednią wagę, pomocną przy ustalaniu oceny śródrocznej i rocznej:
a) sprawdziany, prace klasowe – waga 3
b) kartkówki, odpowiedzi – waga 2
c) prace domowe, doświadczenia –
waga 1
6. Ocenę śródroczną lub roczną mogę sobie wyliczyć z odpowiedniego wzoru, ale
liczą się również moje starania i motywacja J
|
Lekcja 2
Temat: Biologia jako nauka o życiu
Teraz przy pomocy podręcznika str118-119 wykonajcie w zeszycie zadanie
Wypisz co najmniej 6 przykładów znaczenia mchów w przyrodzie i dla człowieka.
Na podsumowanie proszę wykonać ćwiczenia z tego tematu w zeszycie ćwiczeń i zdjęcie tylko jednej strony – 80, wysłać na znany wam adres
Powodzenia!
CZYTACIE TEKST W PODRĘCZNIKU - STRONY 121-123
PROSZĘ WYKONAĆ NOTATKĘ W ZESZYCIE:
NaCoBeZu:
1. Przedstaw kolejne poziomy budowy organizmów (str. 10)
2. Wymień i opisz czynności życiowe organizmów (str. 8-9) 3* Opisz 5 wybranych nauk biologicznych (str. 11) Pomocne filmiki: Czynności życiowe organizmów Czynności życiowe organizmów 2
Lekcja 3
Temat: Jak poznawać biologię?
NaCoBeZu:
1. Wyjaśnij różnicę między obserwacją a doświadczeniem
2. Wymień i opisz etapy prowadzenia badań
metodą naukową
3. Wymień źródła wiedzy biologicznej
4* Omów cechy dobrego badacza
Lekcja
4
Temat:
Obserwacje mikroskopowe
NaCoBeZu:
1. Przedstaw budowę mikroskopu optycznego
2. Przedstaw etapy przygotowywania preparatu
3. Oblicz powiększenie mikroskopu
Lekcja
5
Temat:
Składniki chemiczne organizmów
NaCoBeZu
1. Wyjaśnij, rolę 5 pierwiastków i soli mineralnych.
2. Wyjaśnij, znaczenie wody w budowie i
funkcjonowaniu organizmów.
3. Wymień funkcje białek, tłuszczów i cukrów.
FUNKCJE PIERWIASTKÓW - GRA INTERAKTYWNA
WODA I JEJ ZNACZENIE DLA ZAINTERESOWANYCH - WYKRYWANIE BIAŁKA
Lekcja
6
Temat:
Poznanie komórki zwierzęcej
NaCoBeZu:
1. Wymień elementy budowy komórek zwierzęcych
2. Wyjaśnij, funkcje poszczególnych organelli
komórki zwierzęcej
3. Rozpoznaj organelle komórki zwierzęcej na
rysunku/fotografii
Lekcja
7
Temat:
Komórka roślinna. Inne rodzaje komórek
NaCoBeZu:
1. Opisuję budowę komórki roślinnej.
2. Wymieniam funkcje organelli w komórce roślinnej.
3. Omawiam budowę komórki bakteryjnej.
4. Porównuje budowę różnych rodzajów komórek.
Porównanie komórek
Dla głodnych wiedzy... :) Czym się różną bakterie od wirusów? Interaktywne ćwiczenia Interaktywne ćwiczenia
Lekcja
8
Temat:
Sposoby odżywania się organizmów
NaCoBeZu:
1. Rozróżniam samożywność od cudzożywności.
2. Opisuję przebieg i znaczenie fotosyntezy (substraty,
produkty i warunki przebiegu procesu).
3. Wymieniam i opisuje organizmy cudzożywne (roślinożercy,
mięsożercy, wszystkożercy, pasożyty oraz saprobionty)
4.Planuje doświadczenie wykazujące wpływ natężenia
światła na intensywność procesu fotosyntezy u moczarki.
Doświadczenie - fotosynteza
Przebieg fotosyntezy Różnica pomiędzy samożywnością, a cudzożywnością
Lekcja
9
Temat:
Sposoby oddychania organizmów
NaCoBeZu:
1. Wskazuję różnice między oddychaniem tlenowym a fermentacją
2. Przedstawiam przebieg oddychania tlenowego i
fermentacji
3. Wyjaśniam, na czym polega wymiana gazowa
4. Zaprojektuj doświadczenie dotyczące fermentacji u
drożdży
Lekcja 10
Temat: Sprawdzenie wiadomości z budowy komórki oraz czynności życiowych
Lekcja
11
Temat:
Klasyfikacja organizmów
NaCoBeZu:
1. Uzasadniam potrzebę klasyfikowania organizmów.
2. Przedstawiam zasady systemu klasyfikacji
biologicznej (tabelka str. 65)
3. Przedstawiam charakterystyczne cechy organizmów z
pięciu królestw (str. 62)
Zasady klasyfikacji Filmik dotyczący zasad systematyki
Lekcja
12
Temat:
Wirusy – bezkomórkowe formy materii
NaCoBeZu
1. Wymieniam cechy charakterystyczne dla wirusów.
2. Opisuję choroby wirusowe: grypa, ospa, różyczka, świnka,
odra.
3. Przedstawiam drogi rozprzestrzeniania się i zasady
profilaktyki tych chorób.
Czym są wirusy, a bakterie? Dla ciekawskich - bakteriofagi. Jak atakuje wirus HIV?
Lekcja
13
Temat: Bakterie – organizmy jednokomórkowe.
NaCoBeZu:
1. Przedstawiam budowę komórki bakteryjnej oraz miejsca
ich występowania.
2. Opisuję podstawowe czynności życiowe bakterii.
3. Przedstawiam znaczenie bakterii w przyrodzie i dla
człowieka.
4. Opisuję choroby bakteryjne: gruźlica, borelioza, tężec
5. Przedstawiam drogi rozprzestrzeniania się i zasady
profilaktyki tych chorób.
Bakterie Dla ciekawskich - ludzie i bakterie. Gdzie mieszkają bakterie? Było sobie życie.... tężec
Lekcja
14/15
Temat:
Protisty – organizmy o różnorodnej budowie komórkowej.
NaCoBeZu:
1. Wykazuję różnorodność budowy protistów na wybranych
przykładach.
2. Przedstawiam czynności życiowe wybranych protistów.
3. Przedstawiam drogi zakażenia i zasady profilaktyki chorób wywoływanych przez protisty
(toksoplazmoza, malaria).
Ćwiczenia interaktywne
Protisty roślinopodobne Pierwotniaki E-lekacja na temat prokariontów, prostistów i grzybów
Lekcja
17/18
Temat:
Różnorodność w królestwie grzybów
NaCoBeZu:
1. Wskazuję środowiska życia grzybów (w tym grzybów
porostowych).
2) Opisuje budowę grzybów jedno i wielokomórkowych.
3) Przedstawiam wybrane czynności życiowe grzybów
(odżywianie, oddychanie).
4) Przedstawiam znaczenie grzybów w przyrodzie i dla
człowieka.
Charakterystyka grzybów
Drożdże pod mikroskopem Czy drożdże przeprowadzają fermentacje - doświadczenie!
Lekcja
19/20
Temat:
Budowa i funkcje tkanek roślinnych
Cel: Poznamy tkanki roślinne
NaCoBeZu:
1. Opisuję rodzaje
tkanek roślinnych: tkanki twórcze i tkanki stałe
2. Opisuję rodzaje tkanek stałych: tkanka
okrywająca, miękiszowa, przewodząca, wzmacniająca
3. Wyjaśniam, jakie przystosowania w budowie musi
posiadać tkanka aby dobrze pełniła swoją rolę.
Lekcja dla klasy 5e (data lekcji 20 kwietnia 2020 r.) Temat: Budowa i funkcje organów roślin okrytonasiennych
Cel: Poznam jak jest zbudowany liść i jakie są jego modyfikacje
NaCoBeZu:
1. Rozpoznaję liście (kształt, unerwienie, rodzaje np. pojedyncze i złożone) i krótko opisuję jego budowę.
Obejrzyj film Budowa liścia i uzupełnij notatkę wg schematu: Liście dzielimy wg: a) kształtu .. b) unerwienia .. c) rodzaju 2. Określam funkcje liści. Postaraj się i wyszukaj w podręczniku funkcje liści - możesz skorzystać z linku epodreczniki 3. Opisuję przekształcenia liści. Skorzystaj z podręcznika (str. 108-109) i krótko je opisz.
Zagraj i powtórz materiał Liście i ich liści
Temat: Budowa i funkcje organów roślin okrytonasiennych
Cel: Poznam jak jest zbudowana łodyga i jakie są jej modyfikacje.
NaCoBeZu:
1. Rozpoznaję łodygę np. na rysunku i krótko opisuję jej budowę.
Zapoznaj się z materiałami umieszczonymi na stronie epodreczniki , a następnie zrób notatkę:
a) narysuj w zeszycie budowę łodygi (jak potrafisz) oraz podpisz rozpoznane elementy
2. Określam funkcje łodygi.
Skorzystaj, proszę z informacji dostępnych na stornie http://biologia-gimnazjum.blogspot.com/2016/01/budowa-i-funkcje-odygi.html
Jeżeli masz z tym kłopot to możesz skorzystać z podręcznika.
3. Opisuję przekształcenia łodygi.
Skorzystaj z podręcznika (str. 104 - 105) i krótko je opisz
Miłej nauki!
Tkanki i organy roślinne - podsumowanie wiadomości
Nacobezu podane było przy omawianiu tematów.
Ważniejsze treści:
Polecenia
|
Praca obowiązkowa dla klasy 5d od 16 kwietnia 2020 do 26 kwietnia 2020
Praca obowiązkowa dla klasy 5e od 27 kwietnia 2020 do 4 maja 2020r.
Pracą kontrolną na ocenę będzie samodzielne skonstruowanie pracy klasowej - tym razem Wy będziecie "nauczycielami" i ułożycie test składający się z maksymalnie 10 zadań - mogą być tylko jednokrotnego wyboru, mogą być typu prawda/fałsz, mogą być zadania na uzupełnienie luk, mogą być rysunki do podpisania. Wykonane prace należy przesłać na adres mailowy czaplinek_bioinf@wp.pl w ciągu 2 tygodni, może to być praca w wordzie, może być zdjęcie zrobione pracy odręcznej w zeszycie.
Praca obowiązkowa dla klasy 5e od 27 kwietnia 2020 do 4 maja 2020r.
Pracą kontrolną na ocenę będzie samodzielne skonstruowanie pracy klasowej - tym razem Wy będziecie "nauczycielami" i ułożycie test składający się z maksymalnie 10 zadań - mogą być tylko jednokrotnego wyboru, mogą być typu prawda/fałsz, mogą być zadania na uzupełnienie luk, mogą być rysunki do podpisania. Wykonane prace należy przesłać na adres mailowy czaplinek_bioinf@wp.pl w ciągu 2 tygodni, może to być praca w wordzie, może być zdjęcie zrobione pracy odręcznej w zeszycie.
KRYTERIA
OCENY PRACY KONTROLNEJ:
-jeden typ zadań/np.tylko jednokrotnego wyboru/-ocena 3
-dwa typy zadań/np.prawda-fałsz i jednokrotnego wyboru/-ocena 4
-trzy typy zadań/np. prawda-fałsz i jednokrotnego wyboru oraz opisowe/-ocena 5
-cztery typy zadań/np. prawda-fałsz i jednokrotnego wyboru oraz opisowe i podpisać rysunek/-ocena 6
-jeden typ zadań/np.tylko jednokrotnego wyboru/-ocena 3
-dwa typy zadań/np.prawda-fałsz i jednokrotnego wyboru/-ocena 4
-trzy typy zadań/np. prawda-fałsz i jednokrotnego wyboru oraz opisowe/-ocena 5
-cztery typy zadań/np. prawda-fałsz i jednokrotnego wyboru oraz opisowe i podpisać rysunek/-ocena 6
Temat lekcji na 16 kwietnia dla klasy 5d
klasa 5e - 27 kwietnia
klasa 5e - 27 kwietnia
Temat: Mchy – najprostsze rośliny lądowe.
NACOBEZU
1. Poznasz
elementy budowy mchu
2. Omówisz
rolę mchów w przyrodzie
3. Wymienisz
znaczenie mchów dla człowieka
4. Omówisz cechy pospolitych gatunków
mchów
Teraz
czytacie tekst w podręczniku str. 115-116
Wykonajcie rysunek mchu (ołówkiem) w zeszycie:
Wypisz co najmniej 6 przykładów znaczenia mchów w przyrodzie i dla człowieka.
Na podsumowanie proszę wykonać ćwiczenia z tego tematu w zeszycie ćwiczeń i zdjęcie tylko jednej strony – 80, wysłać na znany wam adres
Powodzenia!
Lekcja dla klasy 5d - 23 kwietnia 2020r.
Lekcja dla klasy 5e - 4 maja 2020r.
Lekcja dla klasy 5e - 4 maja 2020r.
Temat: Paprotniki
NACOBEZU:
1. Wskażesz siedliska występowania paprotników
2. Omówisz budowę
paprotników
3. Wykażesz różnorodność organizmów zaliczanych do
paprotników
4. Podasz znaczenie paprotników
5, Wymienisz
przedstawicieli paprotników
CZYTACIE TEKST W PODRĘCZNIKU - STRONY 121-123
PROSZĘ WYKONAĆ NOTATKĘ W ZESZYCIE:
1. Paprotniki to rośliny o
wykształconych organach, które zasiedlają wilgotne środowisko lądowe. Dzielimy
je na trzy grupy
PRZEDSTAWICIELE PAPROTNIKÓW
|
||
PAPROCIE
|
SKRZYPY
|
WIDŁAKI
|
Narecznica
samcza
|
Polny
|
Goździsty
|
Pióropusznik
strusi
|
Olbrzymi
|
Jałowcowaty
|
Długosz
królewski
|
Leśny
|
Alpejski
|
Salwinia
pływająca
|
Błotny
|
Widliczka
|
2. Znaczenie paprotników w przyrodzie i
dla człowieka:
·
Utworzyły złoża węgla kamiennego.
·
Są źródłem
substancji leczniczych.
·
Rośliny
ozdobne
Proszę
wypełnić ćwiczenia str 82, 83 i 84 (nie wysyłać)
Dla chętnych krzyżówka str. 85 (wysłać)
KLASA 5d – 30 kwietnia
KLASA 5e – 11 maja
Temat: Nagonasienne – budowa
i funkcje życiowe.
Nacobezu:
1. Podzielisz rośliny na: zielne, krzewy,
drzewa.
2. Dowiesz się co to są rośliny
nasienne.
3. Dokonasz podziału roślin nasiennych.
4. Omówisz
budowę i czynności życiowe nagonasiennych.
Zapoznaj się z tekstem w podręczniku strony 129 -131. Zwróć
uwagę na zdjęcia i rysunki roślin.
Proszę zapisać notatkę w zeszycie:
Proszę zapisać notatkę w zeszycie:
Rośliny ogólnie dzielimy na:
·
zielne – delikatne: tulipan, róża,
trawa
·
krzewy – bez, forsycja
·
drzewa
– lipa, dąb
Rośliny, które wytwarzają kwiaty i
nasiona to rośliny nasienne, dzielimy je na:
nagonasienne
·
okrytonasienne
Cechy nagonasiennych:
·
Nasiona w szyszkach – nie osłonięte
·
Najczęściej iglaste-wyjątek miłorząb
·
Przeważnie zimozielone – igły nie opadają na zimę/wyjątek
modrzew
PROSZĘ OBEJRZEĆ FILM - ROŚLINY
NASIENNE:
nacobezu:
a) przyroda:
1. środowisko życia wielu organizmów
b)człowiek:
1. pokarm
Teraz proszę zapoznać się z informacjami – link poniżej - rozpoznawanie drzew i krzewów
TEMAT: POWTÓRZENIE WIADOMOŚCI Z DZIAŁU "RÓŻNORODNOŚĆ ROŚLIN".
NA
ZAKOŃCZENIE - PROSZĘ WYKONAĆ ĆWICZENIA W ZESZYCIE ĆWICZEŃ i wysłać str 87.
NACOBEZU:
1. Omówisz znaczenie roślin nagonasiennych w przyrodzie i dla człowieka.
słupek - organ żeński - zawiera komórki jajowe
płatki korony - ochrona kwiatu i wabienie owadów
działki kielicha - ochrona kwiatu
Proszę nic nie wypełniać w zeszycie ćwiczeń, nic po lekcji nie trzeba wysyłać.
Nacobezu:
Klasa
5d- 07 maja
Klasa
5e – 18 maja
Temat:
Rola nagonasiennych oraz ich rozpoznawanie.
NACOBEZU:
1. Omówisz znaczenie roślin nagonasiennych w przyrodzie i dla człowieka.
2. Rozpoznasz przedstawicieli drzew i krzewów
iglastych.
Proszę zapoznać się z tekstem w podręczniku na
stronie 133 i zapisać notatkę w
zeszycie:
Znaczenie
nagonasiennych:
I. W przyrodzie:
-pochłaniają duże ilości dwutlenku węgla
-produkują tlen
-źródło pokarmu dla zwierząt
-schronienie dla zwierząt
-zapobiegają powodziom
II. Dla człowieka:
-drewno w budownictwie (deski),papier,meble
-produkuje sie z nich leki i kosmetyki
-są roślinami ozdobnymi
Zapoznaj
się z atlasem roślin - ale tylko drzew iglastych i wypełnij ćwiczenia na str 90, zdjęcie prześlij.
https://atlas-roslin.pl/drzewa-iglaste.htm
Temat: Okrytonasienne - budowa i funkcje życiowe.
NACOBEZU:
1. Wymienisz formy roślin okrytonasiennych.
2.Omówisz budowę kwiatów.
3.Podasz rolę elementów kwiatu w rozmnażaniu.
4. Omówisz sposoby zapylania kwiatów.
Proszę otworzyć podręcznik na stronie 137 i zwrócić uwagę na rysunek w prawym górnym rogu - to owoc brzoskwini – widać, że nasionko jest schowane w środku tego owocu, stąd nazwa tych roślin - okrytonasienne.
Proszę zapisać pierwszą część notatki:
I. Rośliny okrytonasienne mają nasiona otoczone ścianą owocu.
pręciki - organy męskie- w pyłku są plemniki
Klasa 5d – 14 maja
Klasa
5e – 25 maja
Temat: Okrytonasienne - budowa i funkcje życiowe.
NACOBEZU:
1. Wymienisz formy roślin okrytonasiennych.
2.Omówisz budowę kwiatów.
3.Podasz rolę elementów kwiatu w rozmnażaniu.
4. Omówisz sposoby zapylania kwiatów.
Proszę otworzyć podręcznik na stronie 137 i zwrócić uwagę na rysunek w prawym górnym rogu - to owoc brzoskwini – widać, że nasionko jest schowane w środku tego owocu, stąd nazwa tych roślin - okrytonasienne.
Proszę zapisać pierwszą część notatki:
I. Rośliny okrytonasienne mają nasiona otoczone ścianą owocu.
II. Formy roślin
okrytonasiennych:
1. Drzewa - dąb
2.Krzewy-bez
3.Krzewinki- borówka
4.Rośliny zielne - konwalia
1. Drzewa - dąb
2.Krzewy-bez
3.Krzewinki- borówka
4.Rośliny zielne - konwalia
III. Do rozmnażania
służą kwiaty - budowa kwiatu - proszę przerysować
IV. Budowa pręcika i słupka - proszę przerysować
słupek - organ żeński - zawiera komórki jajowe
płatki korony - ochrona kwiatu i wabienie owadów
działki kielicha - ochrona kwiatu
V. Cykl rozwojowy roślin okrytonasiennych
- uzupełnij luki przy pomocy schematu ze strony 139:
1.kwitnienie 2............................ 3. zapłodnienie 4............................. 5.przenoszenie owoców 6...................................................
VI. Sposoby zapylania roślin:
1. wiatr - trawy, leszczyna
2.zwierzęta -tulipan, róża
1.kwitnienie 2............................ 3. zapłodnienie 4............................. 5.przenoszenie owoców 6...................................................
VI. Sposoby zapylania roślin:
1. wiatr - trawy, leszczyna
2.zwierzęta -tulipan, róża
Proszę nic nie wypełniać w zeszycie ćwiczeń, nic po lekcji nie trzeba wysyłać.
Klasa
5d - 21 maja
Klasa
5e – 01 czerwca
Temat:
Rozprzestrzenianie się roślin okrytonasiennych.
Nacobezu:
1. Poznasz budowę i różnorodność owoców.
2 Omówisz sposoby rozprzestrzeniania się owoców.
3. Omówisz budowę nasion i sposób w jaki kiełkują.
4. Wymienisz sposoby rozmnażania bezpłciowego roślin
czyli wegetatywnego.
Zapoznaj się z budową owocu:
przerysuj do zeszytu dwa owoce str
143, podpisz owocnię i nasiona
Rodzaje owoców: zapisz w zeszycie
Zapoznaj się w rysunkiem w podręczniku strona 145 i przerysuj budowę nasienia rośliny
okrytonasiennej.
Zapisz
w zeszycie:
Rośliny mogą rozmnażać się bezpłciowo (wegetatywnie) za pomocą części swojego ciała:
1. poprzez rozłogi - truskawki
2. poprzez kłącza - imbir
3. poprzez bulwy - ziemniak
4. poprzez cebule - tulipan
5. poprzez liście - fiołek afrykański
Proszę nie wypełniać zeszytu ćwiczeń z tego tematu.
Wejdź
na platformę learning apps i zrób ćwiczenie, czerwona
kropka oznacza błąd, jak chcesz się pochwalić to wyślij zdjęcie.
Biologia
Klasa 5d – 28 maja
Klasa
5e – 08 czerwca
Temat: Znaczenie
okrytonasiennych i ich rozpoznawanie.
nacobezu:
1. Omówisz rolę okrytonasiennych w przyrodzie
i dla człowieka.
2. Wymienisz cechy charakterystyczne roślin
okrytonasiennych.
3. Rozpoznasz przedstawicieli roślin
okrytonasiennych.
Proszę zapoznać się z tekstem w podręczniku - str
148/149 i zapisać notatkę w zeszycie:
Znaczenie okrytonasiennych:
a) przyroda:
1. środowisko życia wielu organizmów
2. źródło pokarmu
3. oczyszczają powietrze - pochłaniają dwutlenek
węgla
4. produkują tlen
5. zapobiegają powodziom
b)człowiek:
1. pokarm
2. do produkcji leków i kosmetyków
3. do wytwarzania produktów z drewna
4. pasza dla zwierząt
5. ozdoby
Teraz proszę zapoznać się z informacjami – link poniżej - rozpoznawanie drzew i krzewów
Proszę wejść w menu - wybrać poziom I, poziom II,
poziom III i na koniec- zrobić test sprawdź ile się nauczyłeś.
(po
rozwiązaniu u góry będą wyniki osobno z każdego poziomu)
Klasa 5d – 04
czerwca
Klasa 5e – 15 czerwca
TEMAT: POWTÓRZENIE WIADOMOŚCI Z DZIAŁU "RÓŻNORODNOŚĆ ROŚLIN".
Proszę wypełnić zeszyt ćwiczeń „Sprawdź, czy potrafisz” str. 101 – 103 i wysłać na zaliczenie
zdjęcie strony 102.
Klasa 5d – 25 czerwca
Klasa 5e – 22 czerwca
TEMAT: ŚWIAT ROŚLIN.
Proszę o zredagowanie krzyżówki - hasło
główne:
R
O
Ś
L
I
N
Y
Hasła mają dotyczyć wiadomości, które
poznaliście w tym roku szkolnym na biologii. Pod krzyżówką proszę zapisać
pytania do haseł.
super pomysły
OdpowiedzUsuńMega
OdpowiedzUsuńNatalia Zielnica klasa 5d
OdpowiedzUsuńmam
OdpowiedzUsuńDzień Dobry!
OdpowiedzUsuńDzień dobry
OdpowiedzUsuńDzień dobry
OdpowiedzUsuńdzien dobry
OdpowiedzUsuńŚwietne pomysły
OdpowiedzUsuń