Klasa 5




Lekcja 1

Temat: Zapoznanie z PZO i programem nauczania 


Ważne informacje:

1. Mam jedno nieprzygotowanie w semestrze.
2. Kartkówki będą zapowiadane zawsze tydzień przed, a sprawdziany dwa tygodnie.
3. Uczę się na podstawie zapisanego w zeszycie NaCoBeZu.
4. Wszystkie materiały z danej lekcji znajdę na stronie internetowej:
 5. Każda moja ocena w dzienniku posiada odpowiednią wagę, pomocną przy ustalaniu oceny  śródrocznej i rocznej: 
                a) sprawdziany, prace klasowe – waga 3
                b) kartkówki, odpowiedzi – waga 2
                c) prace domowe, doświadczenia – waga 1
 6. Ocenę  śródroczną lub roczną  mogę sobie wyliczyć z odpowiedniego wzoru, ale liczą się     również moje starania i motywacja J
   7. Każdą ocenę ze sprawdzianu mogę poprawić w ciągu dwóch tygodni od oddania.    




Lekcja 2


Temat: Biologia jako nauka o życiu 


NaCoBeZu:

1. Przedstaw kolejne poziomy budowy organizmów (str. 10)
2. Wymień i opisz czynności życiowe organizmów (str. 8-9)
3* Opisz 5 wybranych nauk biologicznych (str. 11) 

Pomocne filmiki: 

Czynności życiowe organizmów

Czynności życiowe organizmów 2



  Lekcja 3


Temat: Jak poznawać biologię? 


NaCoBeZu:

1. Wyjaśnij różnicę między obserwacją a doświadczeniem
2. Wymień i opisz etapy prowadzenia badań metodą naukową
3. Wymień źródła wiedzy biologicznej
4* Omów cechy dobrego badacza








Lekcja 4

Temat: Obserwacje mikroskopowe


NaCoBeZu:
1. Przedstaw budowę mikroskopu optycznego
2. Przedstaw etapy przygotowywania preparatu

3. Oblicz powiększenie mikroskopu





Lekcja 5
Temat: Składniki chemiczne organizmów



NaCoBeZu

1. Wyjaśnij, rolę 5 pierwiastków i soli mineralnych.

2. Wyjaśnij, znaczenie wody w budowie i funkcjonowaniu organizmów.


3. Wymień funkcje białek, tłuszczów i cukrów. 

FUNKCJE PIERWIASTKÓW - GRA INTERAKTYWNA


WODA I JEJ ZNACZENIE 

DLA ZAINTERESOWANYCH - WYKRYWANIE BIAŁKA




Lekcja 6

Temat: Poznanie komórki zwierzęcej

NaCoBeZu:
1. Wymień elementy budowy komórek zwierzęcych
2. Wyjaśnij, funkcje poszczególnych organelli komórki zwierzęcej

3. Rozpoznaj organelle komórki zwierzęcej na rysunku/fotografii

Lekcja 7
Temat: Komórka roślinna. Inne rodzaje komórek


NaCoBeZu:

1. Opisuję budowę komórki roślinnej.
2. Wymieniam funkcje organelli w komórce roślinnej.
3. Omawiam budowę komórki bakteryjnej.

4. Porównuje budowę różnych rodzajów komórek. 




Lekcja 8

Temat: Sposoby odżywania się organizmów

NaCoBeZu:
1. Rozróżniam samożywność od cudzożywności.
2. Opisuję przebieg i znaczenie fotosyntezy (substraty, produkty i warunki przebiegu procesu).
3. Wymieniam i opisuje organizmy cudzożywne (roślinożercy, mięsożercy, wszystkożercy, pasożyty oraz saprobionty)

4.Planuje doświadczenie wykazujące wpływ natężenia światła na intensywność procesu fotosyntezy u moczarki.

Doświadczenie - fotosynteza

Przebieg fotosyntezy

Różnica pomiędzy samożywnością, a cudzożywnością




Lekcja 9
Temat: Sposoby oddychania organizmów

NaCoBeZu:
1. Wskazuję różnice  między oddychaniem tlenowym a fermentacją
2. Przedstawiam przebieg oddychania tlenowego i fermentacji
3. Wyjaśniam, na czym polega wymiana gazowa

4. Zaprojektuj doświadczenie dotyczące fermentacji u drożdży








Lekcja 10

Temat: Sprawdzenie wiadomości z budowy komórki oraz  czynności życiowych





Lekcja 11



Temat: Klasyfikacja organizmów


NaCoBeZu:

1. Uzasadniam potrzebę klasyfikowania organizmów.

2. Przedstawiam zasady systemu klasyfikacji biologicznej (tabelka str. 65)


3. Przedstawiam charakterystyczne cechy organizmów z pięciu królestw (str. 62)


Zasady klasyfikacji

Filmik dotyczący zasad systematyki


Lekcja 12

Temat:  Wirusy – bezkomórkowe formy materii

NaCoBeZu
1. Wymieniam cechy charakterystyczne dla wirusów.
2. Opisuję choroby wirusowe: grypa, ospa, różyczka, świnka, odra.

3. Przedstawiam drogi rozprzestrzeniania się i zasady profilaktyki tych chorób.



Czym są wirusy, a bakterie?

Dla ciekawskich - bakteriofagi.

Jak atakuje wirus HIV?





Lekcja 13

Temat: Bakterie – organizmy jednokomórkowe.

NaCoBeZu:
1. Przedstawiam budowę komórki bakteryjnej oraz miejsca ich występowania.
2. Opisuję podstawowe czynności życiowe bakterii.
3. Przedstawiam znaczenie bakterii w przyrodzie i dla człowieka.
4. Opisuję choroby bakteryjne: gruźlica, borelioza, tężec
5. Przedstawiam drogi rozprzestrzeniania się i zasady profilaktyki tych chorób.


Bakterie

Dla ciekawskich - ludzie i bakterie.

Gdzie mieszkają bakterie?

Było sobie życie.... tężec





Lekcja 14/15

Temat: Protisty – organizmy o różnorodnej budowie komórkowej.


NaCoBeZu:
1. Wykazuję różnorodność budowy protistów na wybranych przykładach.
2.  Przedstawiam czynności życiowe wybranych protistów.
3.  Przedstawiam drogi zakażenia i zasady profilaktyki chorób wywoływanych przez protisty (toksoplazmoza, malaria).








Lekcja 17/18
Temat: Różnorodność w królestwie grzybów

NaCoBeZu:
1. Wskazuję środowiska życia grzybów (w tym grzybów porostowych).
2) Opisuje budowę grzybów jedno i wielokomórkowych.
3) Przedstawiam wybrane czynności życiowe grzybów (odżywianie, oddychanie).
4) Przedstawiam znaczenie grzybów w przyrodzie i dla człowieka.







Lekcja 19/20

Temat: Budowa i funkcje tkanek roślinnych

Cel: Poznamy tkanki roślinne

NaCoBeZu:
1. Opisuję  rodzaje tkanek roślinnych: tkanki twórcze i tkanki stałe
2. Opisuję rodzaje tkanek stałych: tkanka okrywająca, miękiszowa, przewodząca, wzmacniająca

3. Wyjaśniam, jakie przystosowania w budowie musi posiadać tkanka aby dobrze pełniła swoją rolę. 







Lekcja dla klasy 5e (data lekcji 20 kwietnia 2020 r.)

Temat: Budowa i funkcje organów roślin okrytonasiennych



Cel: Poznam jak jest zbudowany liść i jakie są jego modyfikacje 



NaCoBeZu: 


1. Rozpoznaję liście (kształt, unerwienie, rodzaje np. pojedyncze i złożone) i krótko opisuję jego budowę.

Obejrzyj film Budowa liścia  i uzupełnij notatkę wg schematu:

Liście dzielimy wg:
a) kształtu
..
b) unerwienia
..
c) rodzaju 

2. Określam funkcje liści. 

Postaraj się i wyszukaj w podręczniku funkcje liści - możesz skorzystać z linku epodreczniki

3. Opisuję przekształcenia liści.

Skorzystaj z podręcznika (str. 108-109) i krótko je opisz.  


Zagraj i powtórz materiał  Liście i ich liści 




Temat: Budowa i funkcje organów roślin okrytonasiennych


Cel: Poznam jak jest zbudowana łodyga i jakie są jej modyfikacje.


NaCoBeZu: 


1. Rozpoznaję łodygę np. na rysunku i krótko opisuję jej budowę. 

Zapoznaj się z materiałami umieszczonymi na stronie epodreczniki , a następnie zrób notatkę: 
a) narysuj w zeszycie budowę łodygi (jak potrafisz) oraz podpisz rozpoznane elementy 




2. Określam funkcje łodygi.

Skorzystaj, proszę z informacji dostępnych na stornie http://biologia-gimnazjum.blogspot.com/2016/01/budowa-i-funkcje-odygi.html 

Jeżeli masz z tym kłopot to możesz skorzystać z podręcznika.

3. Opisuję przekształcenia łodygi.   

Skorzystaj z podręcznika (str. 104 - 105) i krótko je opisz


Miłej nauki! 



Tkanki i organy roślinne - podsumowanie wiadomości



Nacobezu podane było przy omawianiu tematów.
Ważniejsze treści:
  • Rodzaje tkanek i ich funkcje.
  • Główne funkcje korzenia, łodygi i liści.
  • Przekształcenia organów roślinnych i ich funkcje.
Polecenia 
  1. Przeczytaj z podręcznika str 110 i 111.
  2. Sprawdź, czy potrafisz – wypełnij ćwiczenie na str, 77 i 78.
  3. Wykorzystaj podany niżej link i zmierz się  z komputerem.



Praca obowiązkowa dla klasy 5d  od 16 kwietnia 2020 do 26 kwietnia 2020 

Praca obowiązkowa dla klasy 5e od 27 kwietnia 2020 do 4 maja 2020r

 Pracą kontrolną na ocenę będzie samodzielne skonstruowanie pracy klasowej - tym razem Wy będziecie "nauczycielami" i ułożycie test składający się z maksymalnie 10 zadań - mogą być tylko jednokrotnego wyboru, mogą być typu prawda/fałsz, mogą być zadania na uzupełnienie luk, mogą być rysunki do podpisania. Wykonane prace należy przesłać na adres mailowy  czaplinek_bioinf@wp.pl w ciągu 2 tygodni, może to być praca w wordzie, może być zdjęcie zrobione pracy odręcznej w zeszycie.

KRYTERIA OCENY PRACY KONTROLNEJ:
-jeden typ zadań/np.tylko jednokrotnego wyboru/-ocena 3
-dwa typy zadań/np.prawda-fałsz i jednokrotnego wyboru/-ocena 4
-trzy typy zadań/np. prawda-fałsz i jednokrotnego wyboru oraz opisowe/-ocena 5
-cztery typy zadań/np. prawda-fałsz i jednokrotnego wyboru oraz opisowe i podpisać rysunek/-ocena 6



Temat lekcji na 16 kwietnia dla klasy 5d

klasa 5e  - 27 kwietnia

Temat: Mchy – najprostsze rośliny  lądowe.
NACOBEZU

1. Poznasz elementy budowy mchu
2. Omówisz rolę mchów w przyrodzie
3. Wymienisz znaczenie mchów dla człowieka
4. Omówisz cechy pospolitych gatunków mchów


Teraz czytacie tekst w podręczniku  str. 115-116

Wykonajcie rysunek mchu (ołówkiem) w zeszycie:





Teraz przy pomocy podręcznika str118-119 wykonajcie w zeszycie zadanie
Wypisz co najmniej 6 przykładów  znaczenia mchów w przyrodzie i dla człowieka.

Na podsumowanie  proszę wykonać ćwiczenia z tego tematu w zeszycie ćwiczeń i zdjęcie tylko jednej strony – 80, wysłać na znany wam adres
                                                                                 Powodzenia!





Lekcja dla klasy 5d  - 23 kwietnia 2020r. 

Lekcja dla klasy  5e - 4 maja 2020r. 


Temat: Paprotniki



NACOBEZU:



1.     Wskażesz siedliska występowania paprotników



2.  Omówisz budowę paprotników


3.     Wykażesz różnorodność organizmów zaliczanych do paprotników

4.     Podasz znaczenie paprotników

5, Wymienisz przedstawicieli paprotników

CZYTACIE TEKST W PODRĘCZNIKU - STRONY 121-123

PROSZĘ WYKONAĆ NOTATKĘ W ZESZYCIE:

1.     Paprotniki to rośliny o wykształconych organach, które zasiedlają wilgotne środowisko lądowe. Dzielimy je na trzy grupy

PRZEDSTAWICIELE PAPROTNIKÓW
PAPROCIE
SKRZYPY
WIDŁAKI
Narecznica samcza
Polny
Goździsty
Pióropusznik strusi
Olbrzymi
Jałowcowaty
Długosz królewski
Leśny
Alpejski
Salwinia pływająca
Błotny
Widliczka

2.      Znaczenie paprotników w przyrodzie i dla człowieka:

·          Utworzyły złoża węgla kamiennego.
·         Są źródłem substancji leczniczych.
·         Rośliny ozdobne
·         Mogą być chwastami


Proszę wypełnić ćwiczenia str 82, 83 i 84 (nie wysyłać)

Dla chętnych krzyżówka str. 85 (wysłać)


KLASA 5d – 30 kwietnia
KLASA 5e – 11 maja

Temat: Nagonasienne – budowa i funkcje życiowe.

Nacobezu:

1. Podzielisz rośliny na: zielne, krzewy, drzewa.
2.  Dowiesz się co to są rośliny nasienne.
3. Dokonasz podziału roślin nasiennych.
4. Omówisz  budowę i czynności życiowe nagonasiennych.
Zapoznaj  się z tekstem w podręczniku strony 129 -131. Zwróć uwagę na zdjęcia i rysunki roślin.

Proszę zapisać notatkę w zeszycie:
Rośliny ogólnie dzielimy na:
·        zielne – delikatne:  tulipan, róża, trawa
·        krzewy – bez, forsycja
·        drzewa – lipa, dąb

Rośliny, które wytwarzają kwiaty i nasiona to rośliny nasienne, dzielimy je na:
 nagonasienne
·        okrytonasienne

Cechy nagonasiennych:
·        Nasiona w szyszkach – nie osłonięte
·        Najczęściej iglaste-wyjątek miłorząb
·        Przeważnie zimozielone – igły nie opadają na zimę/wyjątek modrzew 


      PROSZĘ OBEJRZEĆ FILM  - ROŚLINY NASIENNE:
     

     NA ZAKOŃCZENIE - PROSZĘ WYKONAĆ ĆWICZENIA W ZESZYCIE ĆWICZEŃ i wysłać str 87.


Klasa 5d- 07 maja
Klasa 5e – 18 maja

Temat: Rola nagonasiennych oraz ich rozpoznawanie.

NACOBEZU:
1. Omówisz znaczenie roślin nagonasiennych w przyrodzie i dla człowieka.
2. Rozpoznasz przedstawicieli   drzew i krzewów iglastych.
Proszę  zapoznać się z tekstem w podręczniku na stronie 133  i zapisać notatkę w zeszycie:
 Znaczenie nagonasiennych:
I. W przyrodzie:
-pochłaniają duże ilości dwutlenku węgla
-produkują tlen
-źródło pokarmu dla zwierząt
-schronienie dla zwierząt
-zapobiegają powodziom
II. Dla człowieka:
-drewno w budownictwie (deski),papier,meble
-produkuje sie z nich leki i kosmetyki
-są roślinami ozdobnymi
Zapoznaj się z atlasem roślin - ale tylko drzew iglastych  i wypełnij ćwiczenia na str 90,  zdjęcie prześlij.

https://atlas-roslin.pl/drzewa-iglaste.htm

    Klasa  5d – 14 maja
    
   Klasa 5e – 25 maja

Temat: Okrytonasienne - budowa i funkcje życiowe.

NACOBEZU:

1. Wymienisz formy roślin okrytonasiennych.
2.Omówisz budowę   kwiatów.
3.Podasz rolę elementów kwiatu w rozmnażaniu.
4. Omówisz sposoby zapylania kwiatów.

Proszę otworzyć podręcznik na stronie 137 i zwrócić uwagę na rysunek w prawym górnym rogu - to owoc brzoskwini – widać, że nasionko jest schowane w środku tego owocu, stąd nazwa tych roślin - okrytonasienne.
Proszę zapisać pierwszą część notatki:

I. Rośliny okrytonasienne mają nasiona otoczone ścianą owocu.
  
  II. Formy roślin okrytonasiennych:
1. Drzewa - dąb
2.Krzewy-bez
3.Krzewinki- borówka
4.Rośliny zielne - konwalia


  III. Do rozmnażania służą kwiaty - budowa kwiatu - proszę przerysować


  IV. Budowa pręcika i słupka - proszę przerysować





      pręciki - organy męskie- w pyłku są plemniki
słupek - organ żeński - zawiera komórki jajowe
płatki korony - ochrona kwiatu i wabienie owadów
działki kielicha - ochrona kwiatu



    V. Cykl rozwojowy roślin okrytonasiennych - uzupełnij luki przy pomocy schematu ze     strony 139:

1.kwitnienie                  2............................         3. zapłodnienie      4.............................                   5.przenoszenie owoców        6...................................................

VI. Sposoby zapylania roślin:
1. wiatr - trawy, leszczyna
2.zwierzęta -tulipan, róża

Proszę nic nie wypełniać  w zeszycie ćwiczeń,  nic po lekcji nie trzeba wysyłać.




Klasa 5d -  21 maja
Klasa 5e – 01 czerwca

Temat:   Rozprzestrzenianie się roślin okrytonasiennych.

Nacobezu:
    1. Poznasz budowę i różnorodność owoców. 
    2 Omówisz sposoby rozprzestrzeniania się owoców.
    3. Omówisz budowę nasion i sposób w jaki kiełkują.
   4. Wymienisz sposoby rozmnażania bezpłciowego roślin czyli wegetatywnego.

      Zapoznaj się z budową owocu:    przerysuj do zeszytu dwa owoce  str  143, podpisz owocnię i nasiona

        Rodzaje owoców:   zapisz w zeszycie




     






      Zapoznaj się w rysunkiem w podręczniku strona 145 i przerysuj budowę nasienia rośliny okrytonasiennej.
     
    Zapisz w zeszycie:
      Rośliny mogą rozmnażać się bezpłciowo  (wegetatywnie)  za pomocą części swojego ciała:
1. poprzez rozłogi - truskawki
2. poprzez kłącza - imbir
3. poprzez bulwy - ziemniak
4. poprzez cebule - tulipan
5. poprzez liście - fiołek afrykański

      Proszę nie wypełniać zeszytu ćwiczeń   z tego tematu.
     
      Wejdź na platformę learning apps  i zrób ćwiczenie, czerwona kropka oznacza błąd, jak chcesz się pochwalić to wyślij zdjęcie.
     

Biologia
Klasa  5d – 28 maja
Klasa 5e – 08 czerwca

Temat: Znaczenie okrytonasiennych i ich rozpoznawanie.

nacobezu:
1. Omówisz  rolę okrytonasiennych w przyrodzie i dla człowieka.
2. Wymienisz cechy charakterystyczne roślin okrytonasiennych.
3. Rozpoznasz przedstawicieli roślin okrytonasiennych.

Proszę zapoznać się z tekstem w podręczniku - str 148/149 i zapisać notatkę w zeszycie:
Znaczenie okrytonasiennych:

a) przyroda:
1. środowisko życia wielu organizmów
2. źródło pokarmu
3. oczyszczają powietrze - pochłaniają dwutlenek węgla
4. produkują tlen
5. zapobiegają powodziom

b)człowiek:
1. pokarm
2. do produkcji leków i kosmetyków
3. do wytwarzania produktów z drewna
4. pasza dla zwierząt
5. ozdoby

Teraz proszę zapoznać się z informacjami – link poniżej - rozpoznawanie drzew i krzewów
Proszę wejść w menu - wybrać poziom I, poziom II, poziom III  i  na koniec- zrobić test sprawdź ile się nauczyłeś.
Wynik tego testu proszę mi wysłać (3 zdjęcia) w tym samym dniu co lekcja.
 (po rozwiązaniu u góry będą wyniki osobno z każdego poziomu)   



Klasa  5d – 04 czerwca
Klasa 5e – 15 czerwca


TEMAT:  POWTÓRZENIE WIADOMOŚCI Z DZIAŁU "RÓŻNORODNOŚĆ ROŚLIN".

Proszę przeczytać podsumowanie wiadomości z podręcznika – str. 154/157
Proszę wypełnić zeszyt ćwiczeń „Sprawdź, czy potrafisz” str. 101 – 103 i wysłać na zaliczenie zdjęcie strony 102.



Klasa 5d – 25 czerwca
Klasa 5e – 22 czerwca

TEMAT: ŚWIAT ROŚLIN.

Proszę o zredagowanie krzyżówki - hasło główne:
R
O
Ś
L
I
N
Y



Hasła mają dotyczyć wiadomości, które poznaliście w tym roku szkolnym na biologii. Pod krzyżówką proszę zapisać pytania do haseł.










9 komentarzy: