Klasa 7

Lekcja 1

Temat: Zapoznanie z PZO i programem nauczania 


Ważne informacje:

1. Mam dwa nieprzygotowania w semestrze.
2. Kartkówki będą zapowiadane zawsze tydzień przed, a sprawdziany dwa tygodnie.
3. Uczę się na podstawie zapisanego w zeszycie NaCoBeZu.
4. Wszystkie materiały z danej lekcji znajdę na stronie internetowej:
 5. Każda moja ocena w dzienniku posiada odpowiednią wagę, pomocną przy ustalaniu oceny  śródrocznej i rocznej: 
                a) sprawdziany, prace klasowe – waga 4
                b) kartkówki – waga 3
                c) doświadczenia – waga 2
                d) inne aktywności - waga 1
 6. Ocenę  śródroczną lub roczną  mogę sobie wyliczyć z odpowiedniego wzoru, ale liczą się     również moje starania i motywacja.
ocena = (ocena x waga) + (ocena x waga) + (ocena x waga) / suma wag

   7. Każdą ocenę o wadzę 4 mogę poprawić w ciągu dwóch tygodni od oddania pracy.    



Lekcja 2
Temat: Budowa i funkcje skóry

Cel: Poznam budowę, funkcję skóry oraz będę wiedział jak prawidłowo o nią dbać.

NaCoBeZu:
1. Charakteryzuję funkcje skóry.
2. Omawiam budowę skóry.
3. Wykazuję związek budowy skóry z jej funkcją.





Lekcja 3
Temat: Aparat ruchu. Budowa szkieletu.  

Cel: Poznam budowę szkieletu oraz dowiem się w jaki sposób działa układ ruchu.

NaCoBeZu:
1. Określam funkcje biernego i czynnego aparatu ruchu.
2. Wymieniam elementy budowy szkieletu.
3. Opisuję budowę i funkcję szkieletu osiowego: czaszki, klatki piersiowej, kręgosłupa.

film z lekcji




Lekcja 4
Temat: Szkielet kończyn i ich obręczy

Cel: Poznam budowę szkieletu kończyn i ich obręczy.

NaCoBeZu:
1.  Opisuję budowę i funkcję obręczy barkowej i miednicznej.
2.  Rozpoznaję rodzaje połączeń kości oraz rodzaje stawów.


Lekcja 5
Temat: Kości elementy składowe szkieletu

Cel: Poznam budowę kości oraz zaplanuję doświadczenie wykazujące skład chemiczny kości.

NaCoBeZu:
1. Omawiam budowę fizyczną i chemiczną kości
2. Przedstawiam rodzaje kości i opisuję budowę kości.
3. Planuję doświadczenie pt. Skład chemiczny kości




Lekcja 6
Temat: Budowa i znaczenie mięśni

Cel: Poznam rodzaje i zasady działania mięśni

NaCoBeZu
1. Określam położenie i funkcje poszczególnych mięśni szkieletowych.
2. Przedstawiam budowę mięśnia szkieletowego.
3. Wyjaśniam antagonistyczne działanie mięśni.

4. Tłumaczę, dlaczego środki dopingujące wpływają negatywnie na zdrowie człowieka.

Lekcja 11

Temat: Higiena i choroby układu ruchu

NaCoBeZu:

1. Wymieniam skrzywienia i naturalne krzywizny kręgosłupa.
2.  Opisuję wady i choroby aparatu ruchu.
3.  Znam znaczenia aktywności fizycznej dla prawidłowej budowy i funkcjonowania aparatu ruchu



Lekcja 12


Temat: Podsumowanie wiadomości na temat budowy 
i funkcji skóry oraz aparatu ruchu



Dużo ciekawych informacji na temat aparatu ruchu

Uwaga: 25 października 2019 klasa 7a i 7c - SPRAWDZIAN (uczymy się odpowiedzi na NaCoBeZu) !!!



NOWY DZIAŁ 

Lekcja 13

Temat: Pokarm – budulec i źródło energii

Cel: Poznam składniki budulcowe i energetyczne mojego organizmu

NaCoBeZu:
1. Opisuję znaczenie węglowodanów, białek i tłuszczów w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu.
2. Podaję rolę głównych pierwiastków budujących ciała organizmów.
3.  Omawiam rolę błonnika.

4. Wskazuję źródła poszczególnych składników pokarmowych.


Cukry

Tłuszcze

Białka

Lekcja 14

Temat: Rola witamin i wody w organizmie człowieka

Cel: Dowiem się, do czego woda, pierwiastki i witaminy są potrzebne w moim organizmie

NaCoBeZu:
1. Omawiam rolę witamin w organizmie.
2. Dzielę pierwiastki chemiczne na makro- i mikroelementy.
3. Opisuję rolę wody i soli mineralnych w organizmie człowieka.


Sole mineralne - ekran interaktywny

Witaminy

Zapotrzebowanie pokarmowe


Lekcja 15

Temat: Budowa i funkcje układu pokarmowego

Cel: Poznam jak zbudowany jest układ pokarmowy

NaCoBeZu:
1. Przedstawiam budowę i funkcje odcinków przewodu pokarmowego.
2. Omawiam budowę i funkcję zębów,
3. Opisuję rolę gruczołów współpracujących z przewodem pokarmowym.
4.  Opisuję trawienie w poszczególnych odcinkach przewodu pokarmowego.







Lekcja 15/16


Temat: Higiena i choroby układu pokarmowego

Cel: Dowiem się jak dbać o układ pokarmowy i zdrowo się odżywiać

NaCoBeZu:
1. Wyjaśniam, znaczenie prawidłowej diety.
2. Opisuję przyczyny i profilaktyka próchnicy.
3. Opisuję choroby układu pokarmowego (WZW A, WZW B, WZW C, choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy, zatrucia pokarmowe, rak jelita grubego).
4. Omawiam zaburzenia w odżywianiu (anoreksja i bulimia).




Lekcja 17/18

Temat: Powtórzenie i sprawdzenie wiadomości z działu o układzie pokarmowym


NOWY DZIAŁ 


Lekcja 19/20

Temat: Budowa i funkcje krwi

Cel: Poznam budowę krwi, jej właściwości oraz funkcje

NaCoBeZu:
1. Opisuję budowę krwi oraz podaję rolę jej poszczególnych składników.
2. Wyjaśniam proces krzepnięcia krwi.
3. Podaję rodzaje grup krwi oraz wyjaśniam zasadę transfuzji.

4. Omawiam warunki wystąpienia konfliktu serologicznego.


Szczególna rola krwi

Erytrocyty

Lekcja 21/22

Temat: Budowa układu krwionośnego

Cel: Dowiem się jak jest zbudowane serce, naczynia krwionośne i opiszę ich funkcje

NaCoBeZu:
1. Przedstawiam drogi krwi w krwiobiegu dużym i małym.
2. Porównuję rodzaje naczyń krwionośnych oraz omawiam ich funkcję.
3. Przedstawiam budowę serca i omawiam jego rolę.

4. Potrafię zmierzyć własne tętno i ciśnienie krwi.


Układ krążenia

Budowa serca - dla ciekawskich

Krążenie krwi

Dla ciekawskich



Lekcja 23

Temat: Higiena i choroby układu krwionośnego

Cel: Nauczę się dbać prawidłowo o układ krwionośny

NaCoBeZu:
1. Wymieniam przyczyny chorób układu krwionośnego
2. Analizuję wyniki badań laboratoryjnych
3. Omawiam profilaktykę chorób układu krwionośnego


Praca domowa: Zaprojektuj infografikę dotyczącą pierwszej pomocy w przypadku: krwotoków, zawału serca lub udaru. 

Pomocne strony do tworzenia infografiki:
https://socialpress.pl/2015/03/7-darmowych-narzedzi-do-tworzenia-infografik


Profilaktyka chorób układu krwionośnego

Co robić gdy jest zawał serca?

Objawy udaru mózgu.


Lekcja 24

Temat: Budowa i funkcje układu odpornościowego

Cel: Poznam jak działa moja odporność

NaCoBeZu:
1. Wskazuję lokalizację śledziony, grasicy i węzłów chłonnych oraz określa ich funkcje.
2. Rozróżniam odporność wrodzoną i nabytą oraz opisuję sposoby nabywania odporności (czynna, bierna, naturalna, sztuczna).
3. Wyjaśniam jak działa szczepionka i surowica.
4. Przedstawiam znaczenie przeszczepów oraz zgody na transplantację narządów.

5. Opisuję choroby: alergię oraz AIDS.





LINK DO CIEKAWYCH POMYSŁÓW NA INFOGRAFIKĘ :) 

https://socialpress.pl/2015/03/7-darmowych-narzedzi-do-tworzenia-infografik


Lekcja 25

Temat: Budowa i funkcje układu oddechowego

Cel: Dowiem się jak działa i jak jest zbudowany mój układ oddechowy

NaCoBeZu:
1. Rozpoznaję elementy budowy układu oddechowego i przedstawiam ich funkcje.
2. Określam związek budowy tych elementów z pełnioną funkcją.
3. Przedstawia mechanizm wentylacji płuc (wdech i wydech).
4. Analizuję przebieg wymiany gazowej w tkankach i w płucach.









Lekcja 26
Temat: Doświadczenia dotyczące układu oddechowego

Cel: Potrafię zaplanować doświadczenie, w którym udowodnię jak działa mój układ oddechowy.
NaCoBeZu:

 1. Planuję i przeprowadzam obserwację wpływu wysiłku fizycznego na zmiany częstości oddechu.
2. Planuję i przeprowadzam doświadczenie wykrywające obecność dwutlenku węgla oraz pary wodnej w powietrzu wydychanym.





Lekcja 27

Temat: Higiena i choroby układu oddechowego

Cel: dowiem się jak dbać o układ oddechowy.

NaCoBeZu:

1. Analizuję wpływ palenia tytoniu (bierne i czynne), zanieczyszczeń pyłowych powietrza na stan i funkcjonowanie układu oddechowego.

2. Podaje przykłady chorób układu oddechowego (angina, gruźlica, rak płuca) oraz zasady ich profilaktyki.



Lekcja


Temat: Układ moczowy i wydalanie

Cel: Dowiem się jak działa mój układ wydalniczy.

NaCoBeZu:

1. Przedstawiam istotę procesu wydalania i podaję przykłady substancji, które są wydalane z organizmu człowieka (mocznik, dwutlenek węgla).

Zrobiliśmy już to na lekcji - sprawdź notatkę. 

2. Rozpoznaję elementy układu moczowego oraz przedstawiam ich funkcję.

Pomysł na notatkę:
Na podstawie informacji w podręczniku, proszę zrobić notatkę w zeszycie, w której podpiszesz rozpoznane elementy układu wydalniczego (A, B, C, D) oraz wskażesz po jednej funkcji tych elementów. 
  






3. Podaję przykłady chorób układu moczowego (zakażenia dróg moczowych, kamica nerkowa) oraz zasady ich profilaktyki.

Korzystając z informacji w podręczniku, przerysuj i uzupełnij tabelkę w zeszycie.


Nazwa choroby / cechy

Kamica nerkowa
Zakażenie dróg moczowych
Przyczyna choroby (co jest powodem, tego, że chorujemy?)




Profilaktyka  (Przypominam to jest to co należy robić, aby nie zachorować!)



Leczenie (czy uda nam się wyzdrowieć?)





4. Uzasadniam konieczność okresowego wykonywania badań kontrolnych moczu.

Wysłuchaj 2 minutowego filmu dostępnego pod linkiem https://www.youtube.com/watch?v=U0c5jdXx1ow oraz w zeszycie opisz dwa powody dla których warto badać mocz!! 

Dla ciekawskich, troszkę więcej informacji :) 




W ZWIĄZKU  Z ZAWIESZENIEM LEKCJI W SZKOLE PROPONUJĘ ABY NIE TRACIĆ CZASU I POPRZYPOMINAĆ SOBIE MATERIAŁ ZREALIZOWANY OD POCZĄTKU ROKU SZKOLNEGO. PONIŻEJ POMOCNE ZASOBY:

WSZYSTKO O CZŁOWIEKU

Poniżej linki do pobrania aplikacja o budowie człowieka VR - ciekawa zabawa połączona z nauką!

Aplikacja VR


NOWY DZIAŁ

Uwaga, lekcja dotycząca narządów zmysłów jest zaplanowana na 3 spotkania online:

7a - 5 godzina lekcyjna we wtorki 

7c - 2 godzina lekcyjna w środy 


Lekcja dla klasy 7c w dniu 1.04.2020 r. (Środa)

Temat: Narządy zmysłów - oko 

Cel: Dowiem się, jak działają moje oczy.

NaCoBeZu:

1. Rozpoznaję elementy budowy oka np. na rysunku oraz przedstawiam ich funkcje w powstawaniu obrazu. 
Korzystając podręcznika lub z informacji na stronie epodreczniki.pl zapoznaj się z materiałem i zacznij działać!

Jeżeli, potrafisz (a wiem, że dasz radę), to proszę narysuj oko w zeszycie oraz podpisz jego nazwy (porządkując odpowiednio do liter na obrazku). Następnie podaj funkcje niektórych z nich. 



Budowa oka, tabelkę przerysuj do zeszytu - uzupełnimy ją podczas e-lekcji. 

LITERKA
NAZWA ELEMENTU Z RYSUNKU
FUNKCJA (tutaj krótko wpiszemy funkcje danego elementu w procesie widzenia).
A
TWARDÓWKA
------
B
SIATKÓWKA

C
ŻÓŁTA PLAMKA

D
NERW WZROKOWY

E
PLAMKA ŚLEPA
--------
F
SOCZEWKA

G
ŹRENICA
--------
H
ROGÓWKA

I
TĘCZÓWKA

J
CIAŁKO SZKLISTE
------

Jako powtórzenie lekcji, proszę zrób ćwiczenie:
2. Dokonuję obserwacji wykazującej obecność tarczy nerwu wzrokowego (najlepiej zrób to sam w domu!) - Test na obecność plamki ślepej 

Na podstawie filmiku spróbuj w domu zrobić test na obecność plamki ślepej. Pomocny opis doświadczenia znajdziesz pod linkiem opis testu (znajdź obserwacje 1). 


Dla ciekawskich i nie tylko :) 

Jak działa oko?

Akomodacja

Było sobie życie ...oko





Temat: Narządy zmysłów - ucho. 

Cel: Dowiem się, jak działają moje uszy.

NaCoBeZu:

1. Na rysunku rozpoznaję elementy budowy ucha  (8 elementów) oraz przedstawiam funkcje: małżowiny,  przewodu, kostek słuchowych, kanałów półkolistych oraz ślimaka. 

Zapoznaj się z rysunkiem budowy ucha. Na e-lekcji dowiesz się, że ucho składa się z 3 części: z ucha zewnętrznego, środkowego i wewnętrznego. Wspólnie ustalimy jakie elementy budowy ucha znajdują się w każdej części.


Podczas lekcji będzie potrzebny schemat "mapy myśli" dostępny pod linkiem  MAPA MYŚLI - UCHO  Jeżeli nie masz do niego dostępu narysujemy razem podczas e-lekcji. 


2. Opisuję wpływ hałasu na zdrowie człowieka.

Ze strony epodreczniki.pl lub z podręcznika opisz jak można zadbać o słuch, a czego należy unikać aby cieszyć się dobrym słuchem jak najdłużej. 

Poniżej linki, pod którymi znajdziesz wiele ciekawych informacji! 

Jak działa słuch?

Budowa ucha - e-lekcja

Było sobie życie..




Temat: Narządy zmysłów - smak, węch i dotyk. 

Cel: Dowiem się, jak działają moje zmysły 

NaCoBeZu:

1. Przedstawiam rolę zmysłu równowagi, smaku, węchu i dotyku. 

2. Wskazuję umiejscowienie receptorów właściwych tym zmysłom.


Teoria na temat zmysłów. 

Dla chętnych polecam wykonać doświadczenie z powyższego linku pt.  "Odszukiwanie drogi w labiryncie za pomocą wzroku i dotyku" LINK - może być dobra zabawa :) 

Obowiązkowe działania dla wszystkich!

...czyli co trzeba zrobić

1. Wybierz jeden z trzech zaproponowanych zmysłów: zmysł smaku, dotyku lub węchu.


2. Zapoznaj się z instrukcją, a następnie poproś kogoś z rodziny aby pomógł Ci wykonać zadanie.


1. Zmysł smaku 

Twoim zadaniem będzie zebrać fakty i ciekawostki dotyczące smaku - skorzystaj z każdych źródeł jakie są dla Ciebie dostępne. Następnie wykonaj plakat, infografikę lub inną formę prezentacji swoich wyników pracy. 
Po zebraniu informacji wykonaj poniższe doświadczenia! Oczywiście jak nie masz w domu takich produktów jakie są użyte w doświadczeniu, nic nie szkodzi - użyj tego co masz :) 



Zmysł smaku - doświadczenie 

1. Poproś kogoś o pomoc, załóż mu opaskę na oczy i poproś aby wystawił język. 
Umieść na jego języku odrobinę kwasku cytrynowego w proszku i włącz stoper. Poproście osobę o określenie smaku: słony, słodki, gorzki czy kwaśny.
Zanotuj, po jakim czasie osoba rozpoznała smak. 
Następnie poproś badaną osobę o przepłukanie ust i powtórzcie w taki sam sposób próbę z solą, cukrem oraz chininą (jest to smak gorzki).

2. Drugi etap doświadczenia polega na tym, aby przed podaniem osobie na język rozpuścić te  substancje w wodzie. Użyj tych samych produktów, ale rozpuść je w wodzie. Następnie łyżeczką polej język osoby badanej i zanotuj czas, po którym ta osoba rozpoznała smak. 

Ważne!!
Po rozpoznaniu każdego smaku, zarówno substancji stałych, jak i roztworów, badana osoba musi wypłukać usta.

Pamiętajcie o każdorazowym notowaniu czasu rozpoznania smaku.

3. Wyniki zapisz w tabelce (możesz to zrobić w zeszycie) 

Badana substancja
Czas rozpoznania smaku
substancji w postaci stałej
Czas rozpoznania smaku
substancji w postaci rozpuszczonej













4. Na podstawie swoich wyników podaj wniosek.....

2. Zmysł dotyku
Twoim zadaniem będzie zebrać fakty i ciekawostki dotyczące dotyku - skorzystaj z każdych źródeł jakie są dla Ciebie dostępne. Następnie wykonaj plakat, infografikę lub inną formę prezentacji swoich wyników pracy. 
Po zebraniu informacji wykonaj poniższe doświadczenia! Oczywiście jak nie masz w domu takich produktów jakie są użyte w doświadczeniu, nic nie szkodzi - użyj tego co masz :) 



Zmysł dotyku - doświadczenie 

1. Zawiąż sobie lub innej osobie opaskę na oczach. Dotknijcie dwoma zaostrzonymi, oddalonymi od siebie o 3 cm ołówkami zewnętrzną stronę przedramienia badanej osoby i zapytajcie ją, ile ukłuć czuje. 

2. Zmniejszajcie stopniowo odległość między ołówkami, aż badana osoba poczuje tylko jedno ukłucie. 

3. Zmierzcie i zapiszcie, w jakiej odległości od siebie znajdowały się ołówki, kiedy badana osoba poczuła tylko jedno ukłucie. 

4. Powtórzcie doświadczenie na wewnętrznej stronie przedramienia, zewnętrznej stronie ramienia, śródręczu i opuszku palca.

5. Wyniki zapiszcie w tabeli. 

Badane miejsce
Odległość ołówków (podana w mm)
przy której odczuwano jedno ukłucie











6. Na podstawie swoich wyników podaj wniosek.....


3. Zmysł węchu 

Twoim zadaniem będzie zebrać fakty i ciekawostki dotyczące węchu- skorzystaj z każdych źródeł jakie są dla Ciebie dostępne. Następnie wykonaj plakat, infografikę lub inną formę prezentacji swoich wyników pracy. 
Po zebraniu informacji wykonaj poniższe doświadczenia! Oczywiście jak nie masz w domu. takich produktów jakie są użyte w doświadczeniu, nic nie szkodzi - użyj tego co masz :) 




Zmysł powonienia - doświadczenie 1
  
1. Sobie albo innej osobie z załóżcie opaskę na oczy. Daj tej osobie do powąchania cytrynę, liście mięty, jabłko i rozpylony dezodorant. 

2.Osoba z zawiązanymi oczami odgaduje produkty. 

3.Po wykonaniu doświadczenia zapytajcie tę osobę, z rozpoznaniem których produktów miała najwięcej i najmniej problemów.
4. Zapisz wyniki w zeszycie. 
5. Na podstawie swoich wyników podaj wniosek.....


Zmysł powonienia - doświadczenie 2
1. Wybranej osobie albo sobie załóż opaskę na oczy i zamknij nozdrza spinaczem do prania. 

2.Daj do spróbowania starte jabłko, a następnie startą cebulę. 

3.Poproś tę osobę o rozpoznanie produktów. Powtórzcie to doświadczenie po zdjęciu z nozdrzy spinacza.
4. Zapisz wyniki w zeszycie. 
5. Na podstawie swoich wyników podaj wniosek.....


Termin sprawdzenia pracy - 26 kwietnia 2020 r. 

Forma oddawania prac:
1. Wysyłamy zdjęcia wykonanej pracy w zeszycie na messenger Ewa Lemisz-Suska.
lub 
2. Wysyłamy plik np. infografikę lub zdjęcia z wykonanego doświadczenia na adres biosp.czaplinek@gmail.com

Oczywiście, jeżeli masz jakieś pytania zapraszam do kontaktu przez messenger!



Lekcja dla klasy 7c ( środa 29 kwietnia i 6 maja 2020 r.) 

Lekcja dla klasy 7a ( wtorek 5 i 12 maja 2020 r.) 

Cel:  Poznam budowę i funkcje układu nerwowego 

NaCoBeZu:

1. Rozpoznaję elementy układu ośrodkowego i obwodowego i określam ich funkcje.


Narysuj tabelkę do zeszytu, uzupełnimy ją podczas e-lekcji. 

UKŁAD NERWOWY
BUDOWA*
FUNKCJE
OŚRODKOWY
MÓZGOWIE
MÓZG

MÓŻDŻEK

PIEŃ MÓZGU


RDZEŃ
KRĘGOWY


OBWODOWY
NERWY CZASZKOWE

NERWY RDZENIOWE







2. Porównuję rolę współczulnego i przywspółczulnego układu nerwowego.

Przerysuj tabelkę do zeszytu, uzupełnimy ją podczas e-lekcji. 


Działanie
Współczulny
Przywspółczulny
Płuca


Serce


Źrenica


Żołądek


Jelita




3. Opisuję łuk odruchowy i wymieniam rodzaje odruchów (warunkowe i bezwarunkowe).


Przerysuj do zeszytu, uzupełnimy schemat podczas e-lekcji. 

Łuk - odruchowy - monosynaptyczny



Lekcja dla klasy 7c ( środa 13 maja 2020 r.)

Lekcja dla klasy 7a ( wtorek 19 maja 2020 r.)

Cel: Poznam jak dbać o układ nerwowy i poznam choroby.

NaCoBeZu:

Z informacji dostępnych pod linkiem https://epodreczniki.pl/a/radzimy-sobie-ze-stresem/DtWR0roTI postaraj się opracować nacobezu:

1. Wymieniam sposoby radzenia sobie ze stresem.

2. Uzasadniam znaczenie snu w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego.

3. Przedstawiam negatywny wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego niektórych substancji psychoaktywnych: alkoholu, narkotyków, środków dopingujących, dopalaczy, nikotyny (w tym w e-papierosach) oraz nadużywania kofeiny i niektórych leków.


Obowiązkowo proszę rozwiązać krzyżówkę dostępną pod linkiem krzyżówka






Lekcja dla klasy 7c ( środa 20 maja 2020 r.)


Lekcja dla klasy 7a ( wtorek 26 maja 2020 r.) 

Temat: Budowa i funkcje układu hormonalnego

Cel: Dowiem się jak ważne są dla mojego organizmu hormony

NaCoBeZu:

1. Wymieniam gruczoły dokrewne (przysadka, tarczyca, trzustka, nadnercza, jądra i jajniki).
2. Wskazuję lokalizację gruczołów i podaję hormony wydzielane przez nie (hormon wzrostu, tyroksyna, insulina, glukagon, adrenalina, testosteron, estrogeny i progesteron) oraz przedstawiam ich rolę.
3. Przedstawiam antagonistyczne działanie insuliny i glukagonu
4. Wyjaśniam, dlaczego nie należy bez konsultacji z lekarzem przyjmować preparatów i leków hormonalnych.



Lekcja dla klasy 7c ( środa 27 maja 2020 r.)

Lekcja dla klasy 7a (wtorek 2 czerwca 2020 r.)

Temat: Budowa i funkcje układu rozrodczego

Cel: Dowiem się jak funkcjonuje układ rozrodczy męski i żeński

Nacobezu:
1. Rozpoznaję elementy budowy układu rozrodczego męskiego i żeńskiego oraz podaję ich funkcje;
2. Opisuję fazy cyklu miesiączkowego kobiety;
3. Przedstawiam zasady profilaktyki chorób przenoszonych drogą płciową;

4. Uzasadniam konieczność wykonywania badań kontrolnych jako sposobu wczesnego wykrywania raka piersi, raka szyjki macicy i raka prostaty.


Lekcja dla klasy 7c ( środa 3 czerwca 2020 r.)

Lekcja dla klasy 7a (wtorek 9 czerwca 2020 r.)

Temat: Etapy rozwoju człowieka

Cel: Poznam etapy rozwoju człowieka od zapłodnienia do śmierci

NaCoBeZu:
1. Określam rolę gamet w procesie zapłodnienia;
2. Wymienia etapy rozwoju przedurodzeniowego człowieka (zygota, zarodek, płód) i wyjaśniam wpływ różnych czynników na rozwój zarodka i płodu;
3. Przedstawia cechy fizycznego, psychicznego i społecznego dojrzewania człowieka.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz