Lekcja 1
Temat: Zapoznanie z PZO i programem nauczania
Ważne informacje:
1. Mam dwa nieprzygotowania w semestrze.
2. Kartkówki będą zapowiadane zawsze tydzień przed, a sprawdziany dwa tygodnie.
3. Uczę się na podstawie zapisanego w zeszycie NaCoBeZu.
4. Wszystkie materiały z danej lekcji znajdę na stronie internetowej:
5. Każda moja ocena w dzienniku posiada odpowiednią wagę, pomocną przy ustalaniu oceny śródrocznej i rocznej:
a) sprawdziany, prace klasowe – waga 4
b) kartkówki – waga 3
c) doświadczenia – waga 2
d) inne aktywności - waga 1
6. Ocenę śródroczną lub roczną mogę sobie wyliczyć z odpowiedniego wzoru, ale liczą się również moje starania i motywacja.
ocena = (ocena x waga) + (ocena x waga) + (ocena x waga) / suma wag |
Lekcja 2
Temat:
Budowa i funkcje skóry
Cel: Poznam budowę, funkcję skóry oraz będę wiedział
jak prawidłowo o nią dbać.
NaCoBeZu:
1. Charakteryzuję funkcje skóry.
2. Omawiam budowę skóry.
3. Wykazuję związek budowy skóry z jej funkcją.
Lekcja 3
Temat:
Aparat ruchu. Budowa szkieletu.
Cel: Poznam budowę szkieletu oraz dowiem się w jaki
sposób działa układ ruchu.
NaCoBeZu:
1. Określam funkcje biernego i
czynnego aparatu ruchu.
2. Wymieniam elementy budowy szkieletu.
3. Opisuję budowę i funkcję szkieletu osiowego:
czaszki, klatki piersiowej, kręgosłupa.
Lekcja 4
Temat:
Szkielet kończyn i ich obręczy
Cel: Poznam budowę szkieletu kończyn i ich obręczy.
NaCoBeZu:
1. Opisuję budowę i funkcję obręczy barkowej i
miednicznej.
2. Rozpoznaję
rodzaje połączeń kości oraz rodzaje stawów.
Lekcja 5
Temat:
Kości elementy składowe szkieletu
Cel: Poznam budowę kości oraz zaplanuję
doświadczenie wykazujące skład chemiczny kości.
NaCoBeZu:
1. Omawiam budowę fizyczną i chemiczną kości
2. Przedstawiam rodzaje kości i opisuję budowę
kości.
Lekcja 6
Temat:
Budowa i znaczenie mięśni
Cel: Poznam rodzaje i zasady działania mięśni
NaCoBeZu
1. Określam położenie i funkcje poszczególnych
mięśni szkieletowych.
2. Przedstawiam budowę mięśnia szkieletowego.
3. Wyjaśniam antagonistyczne działanie mięśni.
4. Tłumaczę, dlaczego środki dopingujące wpływają
negatywnie na zdrowie człowieka.
Ciekawe i pomocne filmy:
Budowa szkieletu i mięśni
Tkanka mięśniowa
Szkielet 3d
Budowa i funkcje mięśni
Lekcja
11
Temat:
Higiena i choroby układu ruchu
NaCoBeZu:
1. Wymieniam skrzywienia i naturalne krzywizny
kręgosłupa.
2. Opisuję
wady i choroby aparatu ruchu.
3. Znam
znaczenia aktywności fizycznej dla prawidłowej budowy i funkcjonowania aparatu
ruchu
Lekcja
12
Temat:
Podsumowanie wiadomości na temat budowy
i funkcji skóry oraz aparatu ruchu
Dużo ciekawych informacji na temat aparatu ruchu
Uwaga: 25 października 2019 klasa 7a i 7c - SPRAWDZIAN (uczymy się odpowiedzi na NaCoBeZu) !!!
NOWY DZIAŁ
Lekcja 13
Temat: Pokarm – budulec i źródło
energii
Cel: Poznam składniki
budulcowe i energetyczne mojego organizmu
NaCoBeZu:
1. Opisuję znaczenie
węglowodanów, białek i tłuszczów w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu.
2. Podaję rolę głównych
pierwiastków budujących ciała organizmów.
3. Omawiam rolę błonnika.
4. Wskazuję źródła
poszczególnych składników pokarmowych.
Cukry
Tłuszcze
Białka
Lekcja
14
Temat:
Rola witamin i wody w organizmie człowieka
Cel: Dowiem się, do czego woda, pierwiastki i
witaminy są potrzebne w moim organizmie
NaCoBeZu:
1. Omawiam rolę witamin w organizmie.
2. Dzielę pierwiastki chemiczne na makro- i
mikroelementy.
3. Opisuję rolę wody i soli mineralnych w organizmie
człowieka.
Witaminy
Zapotrzebowanie pokarmowe
Lekcja
15
Temat:
Budowa i funkcje układu pokarmowego
Cel: Poznam jak zbudowany jest układ pokarmowy
NaCoBeZu:
1. Przedstawiam budowę i funkcje odcinków przewodu
pokarmowego.
2. Omawiam budowę i funkcję zębów,
3. Opisuję rolę gruczołów współpracujących z
przewodem pokarmowym.
4. Opisuję trawienie
w poszczególnych odcinkach przewodu pokarmowego.
Lekcja
15/16
Temat:
Higiena i choroby układu pokarmowego
Cel: Dowiem się jak dbać o układ pokarmowy i zdrowo
się odżywiać
NaCoBeZu:
1. Wyjaśniam, znaczenie prawidłowej diety.
2. Opisuję przyczyny i profilaktyka próchnicy.
3. Opisuję choroby układu pokarmowego (WZW A, WZW B,
WZW C, choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy, zatrucia pokarmowe, rak jelita
grubego).
4. Omawiam zaburzenia w odżywianiu (anoreksja i
bulimia).
Lekcja 17/18
Temat: Powtórzenie i sprawdzenie wiadomości z działu o układzie pokarmowym
NOWY DZIAŁ
Lekcja
19/20
Temat:
Budowa i funkcje krwi
Cel: Poznam budowę krwi, jej właściwości oraz
funkcje
NaCoBeZu:
1. Opisuję budowę krwi oraz podaję rolę jej
poszczególnych składników.
2. Wyjaśniam proces krzepnięcia krwi.
3. Podaję rodzaje grup krwi oraz wyjaśniam zasadę transfuzji.
4. Omawiam warunki wystąpienia konfliktu
serologicznego.
Szczególna rola krwi
Erytrocyty
Lekcja
21/22
Temat:
Budowa układu krwionośnego
Cel:
Dowiem się jak jest zbudowane serce, naczynia krwionośne i opiszę ich funkcje
NaCoBeZu:
1. Przedstawiam drogi krwi w krwiobiegu dużym i
małym.
2. Porównuję rodzaje naczyń krwionośnych oraz
omawiam ich funkcję.
3. Przedstawiam budowę serca i omawiam jego rolę.
4. Potrafię zmierzyć własne tętno i ciśnienie krwi.
Układ krążenia
Budowa serca - dla ciekawskich
Krążenie krwi
Dla ciekawskich
Lekcja
23
Temat:
Higiena i choroby układu krwionośnego
Cel: Nauczę się dbać prawidłowo o układ krwionośny
NaCoBeZu:
1. Wymieniam przyczyny chorób układu krwionośnego
2. Analizuję wyniki badań laboratoryjnych
3. Omawiam profilaktykę chorób układu krwionośnego
Praca domowa: Zaprojektuj infografikę dotyczącą
pierwszej pomocy w przypadku: krwotoków, zawału serca lub udaru.
Pomocne strony do tworzenia infografiki:
https://socialpress.pl/2015/03/7-darmowych-narzedzi-do-tworzenia-infografik
Profilaktyka chorób układu krwionośnego
Co robić gdy jest zawał serca?
Objawy udaru mózgu.
Lekcja
24
Temat:
Budowa i funkcje układu odpornościowego
Cel: Poznam jak działa moja odporność
NaCoBeZu:
1. Wskazuję lokalizację śledziony, grasicy i węzłów
chłonnych oraz określa ich funkcje.
2. Rozróżniam odporność wrodzoną i nabytą oraz
opisuję sposoby nabywania odporności (czynna, bierna, naturalna, sztuczna).
3. Wyjaśniam jak działa szczepionka i surowica.
4. Przedstawiam znaczenie przeszczepów oraz zgody na
transplantację narządów.
5. Opisuję choroby: alergię oraz AIDS.
LINK DO CIEKAWYCH POMYSŁÓW NA INFOGRAFIKĘ :)
Lekcja
25
Temat:
Budowa i funkcje układu oddechowego
Cel: Dowiem się jak działa i jak jest zbudowany mój układ
oddechowy
NaCoBeZu:
1. Rozpoznaję elementy budowy układu oddechowego i
przedstawiam ich funkcje.
2. Określam związek budowy tych elementów z pełnioną
funkcją.
3. Przedstawia mechanizm wentylacji płuc (wdech i
wydech).
4. Analizuję przebieg wymiany gazowej w tkankach i w
płucach.
Lekcja
26
Temat:
Doświadczenia dotyczące układu oddechowego
Cel: Potrafię zaplanować doświadczenie, w którym udowodnię
jak działa mój układ oddechowy.
NaCoBeZu:
1. Planuję i
przeprowadzam obserwację wpływu wysiłku fizycznego na zmiany częstości oddechu.
2. Planuję i przeprowadzam doświadczenie wykrywające
obecność dwutlenku węgla oraz pary wodnej w powietrzu wydychanym.
Lekcja
27
Temat:
Higiena i choroby układu oddechowego
Cel: dowiem się jak dbać o układ oddechowy.
NaCoBeZu:
1. Analizuję wpływ palenia tytoniu (bierne i
czynne), zanieczyszczeń pyłowych powietrza na stan i funkcjonowanie układu
oddechowego.
2. Podaje przykłady chorób układu oddechowego
(angina, gruźlica, rak płuca) oraz zasady ich profilaktyki.
Lekcja
Temat: Układ moczowy i wydalanie
Cel: Dowiem się jak działa mój układ wydalniczy.
NaCoBeZu:
1. Przedstawiam istotę procesu wydalania i podaję
przykłady substancji, które są wydalane z organizmu człowieka (mocznik,
dwutlenek węgla).
Zrobiliśmy już to na lekcji - sprawdź notatkę.
Zrobiliśmy już to na lekcji - sprawdź notatkę.
2. Rozpoznaję elementy układu moczowego oraz
przedstawiam ich funkcję.
Pomysł na notatkę:
Na podstawie informacji w podręczniku, proszę zrobić notatkę w zeszycie, w której podpiszesz rozpoznane elementy układu wydalniczego (A, B, C, D) oraz wskażesz po jednej funkcji tych elementów.
Pomysł na notatkę:
Na podstawie informacji w podręczniku, proszę zrobić notatkę w zeszycie, w której podpiszesz rozpoznane elementy układu wydalniczego (A, B, C, D) oraz wskażesz po jednej funkcji tych elementów.
3. Podaję przykłady chorób układu moczowego (zakażenia dróg moczowych, kamica nerkowa) oraz zasady ich profilaktyki.
Korzystając z informacji w podręczniku, przerysuj i uzupełnij tabelkę w zeszycie.
Nazwa choroby / cechy
|
Kamica nerkowa
|
Zakażenie dróg moczowych
|
Przyczyna choroby
(co jest powodem, tego, że chorujemy?)
|
||
Profilaktyka (Przypominam to jest to co należy robić, aby
nie zachorować!)
|
||
Leczenie (czy uda
nam się wyzdrowieć?)
|
4. Uzasadniam konieczność okresowego wykonywania badań kontrolnych moczu.
Wysłuchaj 2 minutowego filmu dostępnego pod linkiem https://www.youtube.com/watch?v=U0c5jdXx1ow oraz w zeszycie opisz dwa powody dla których warto badać mocz!!
Dla ciekawskich, troszkę więcej informacji :)
W ZWIĄZKU Z ZAWIESZENIEM LEKCJI W SZKOLE PROPONUJĘ ABY NIE TRACIĆ CZASU I POPRZYPOMINAĆ SOBIE MATERIAŁ ZREALIZOWANY OD POCZĄTKU ROKU SZKOLNEGO. PONIŻEJ POMOCNE ZASOBY:
WSZYSTKO O CZŁOWIEKU
Aplikacja VR
NOWY DZIAŁ
Uwaga, lekcja dotycząca narządów zmysłów jest zaplanowana na 3 spotkania online:
7a - 5 godzina lekcyjna we wtorki
7c - 2 godzina lekcyjna w środy
Lekcja dla klasy 7c w dniu 1.04.2020 r. (Środa)
Temat: Narządy zmysłów - oko
Cel: Dowiem się, jak działają moje oczy.
NaCoBeZu:
1. Rozpoznaję elementy budowy oka np. na rysunku oraz przedstawiam ich funkcje w powstawaniu obrazu.
Korzystając podręcznika lub z informacji na stronie epodreczniki.pl zapoznaj się z materiałem i zacznij działać!
Jeżeli, potrafisz (a wiem, że dasz radę), to proszę narysuj oko w zeszycie oraz podpisz jego nazwy (porządkując odpowiednio do liter na obrazku). Następnie podaj funkcje niektórych z nich.
Budowa oka, tabelkę przerysuj do zeszytu - uzupełnimy ją podczas e-lekcji.
Jako powtórzenie lekcji, proszę zrób ćwiczenie:
Korzystając podręcznika lub z informacji na stronie epodreczniki.pl zapoznaj się z materiałem i zacznij działać!
Jeżeli, potrafisz (a wiem, że dasz radę), to proszę narysuj oko w zeszycie oraz podpisz jego nazwy (porządkując odpowiednio do liter na obrazku). Następnie podaj funkcje niektórych z nich.
Budowa oka, tabelkę przerysuj do zeszytu - uzupełnimy ją podczas e-lekcji.
LITERKA
|
NAZWA ELEMENTU Z RYSUNKU
|
FUNKCJA (tutaj krótko wpiszemy funkcje danego elementu w procesie widzenia).
|
A
|
TWARDÓWKA
|
------
|
B
|
SIATKÓWKA
|
|
C
|
ŻÓŁTA
PLAMKA
|
|
D
|
NERW
WZROKOWY
|
|
E
|
PLAMKA
ŚLEPA
|
--------
|
F
|
SOCZEWKA
|
|
G
|
ŹRENICA
|
--------
|
H
|
ROGÓWKA
|
|
I
|
TĘCZÓWKA
|
|
J
|
CIAŁKO
SZKLISTE
|
------
|
Jako powtórzenie lekcji, proszę zrób ćwiczenie:
2. Dokonuję obserwacji wykazującej obecność tarczy nerwu wzrokowego (najlepiej zrób to sam w domu!) - Test na obecność plamki ślepej
Na podstawie filmiku spróbuj w domu zrobić test na obecność plamki ślepej. Pomocny opis doświadczenia znajdziesz pod linkiem opis testu (znajdź obserwacje 1).
Na podstawie filmiku spróbuj w domu zrobić test na obecność plamki ślepej. Pomocny opis doświadczenia znajdziesz pod linkiem opis testu (znajdź obserwacje 1).
Temat: Narządy zmysłów - ucho.
NaCoBeZu:
1. Na rysunku rozpoznaję elementy budowy ucha (8 elementów) oraz przedstawiam funkcje: małżowiny, przewodu, kostek słuchowych, kanałów półkolistych oraz ślimaka.
Zapoznaj się z rysunkiem budowy ucha. Na e-lekcji dowiesz się, że ucho składa się z 3 części: z ucha zewnętrznego, środkowego i wewnętrznego. Wspólnie ustalimy jakie elementy budowy ucha znajdują się w każdej części.
Podczas lekcji będzie potrzebny schemat "mapy myśli" dostępny pod linkiem MAPA MYŚLI - UCHO Jeżeli nie masz do niego dostępu narysujemy razem podczas e-lekcji.
Zapoznaj się z rysunkiem budowy ucha. Na e-lekcji dowiesz się, że ucho składa się z 3 części: z ucha zewnętrznego, środkowego i wewnętrznego. Wspólnie ustalimy jakie elementy budowy ucha znajdują się w każdej części.
Podczas lekcji będzie potrzebny schemat "mapy myśli" dostępny pod linkiem MAPA MYŚLI - UCHO Jeżeli nie masz do niego dostępu narysujemy razem podczas e-lekcji.
2. Opisuję wpływ hałasu na zdrowie człowieka.
Ze strony epodreczniki.pl lub z podręcznika opisz jak można zadbać o słuch, a czego należy unikać aby cieszyć się dobrym słuchem jak najdłużej.
Poniżej linki, pod którymi znajdziesz wiele ciekawych informacji!
Jak działa słuch?
Budowa ucha - e-lekcja
Było sobie życie..
Ze strony epodreczniki.pl lub z podręcznika opisz jak można zadbać o słuch, a czego należy unikać aby cieszyć się dobrym słuchem jak najdłużej.
Poniżej linki, pod którymi znajdziesz wiele ciekawych informacji!
Jak działa słuch?
Budowa ucha - e-lekcja
Było sobie życie..
Temat: Narządy zmysłów - smak, węch i dotyk.
NaCoBeZu:
1. Przedstawiam rolę zmysłu równowagi, smaku, węchu i dotyku.
2. Wskazuję umiejscowienie receptorów właściwych tym zmysłom.
Teoria na temat zmysłów.
Dla chętnych polecam wykonać doświadczenie z powyższego linku pt. "Odszukiwanie drogi w labiryncie za pomocą wzroku i dotyku" LINK - może być dobra zabawa :)
Obowiązkowe działania dla wszystkich!
...czyli co trzeba zrobić
1. Wybierz jeden z trzech zaproponowanych zmysłów: zmysł smaku, dotyku lub węchu.
2. Zapoznaj się z instrukcją, a następnie poproś kogoś z rodziny aby pomógł Ci wykonać zadanie.
1. Zmysł smaku
Twoim zadaniem będzie zebrać fakty i ciekawostki dotyczące smaku - skorzystaj z każdych źródeł jakie są dla Ciebie dostępne. Następnie wykonaj plakat, infografikę lub inną formę prezentacji swoich wyników pracy.
Po zebraniu informacji wykonaj poniższe doświadczenia! Oczywiście jak nie masz w domu takich produktów jakie są użyte w doświadczeniu, nic nie szkodzi - użyj tego co masz :)
Zmysł smaku - doświadczenie
1. Poproś kogoś o pomoc, załóż mu opaskę na oczy i poproś aby wystawił język.
Umieść na jego języku odrobinę kwasku cytrynowego w proszku i włącz stoper. Poproście osobę o określenie smaku: słony, słodki, gorzki czy kwaśny.
Zanotuj, po jakim czasie osoba rozpoznała smak.
Umieść na jego języku odrobinę kwasku cytrynowego w proszku i włącz stoper. Poproście osobę o określenie smaku: słony, słodki, gorzki czy kwaśny.
Zanotuj, po jakim czasie osoba rozpoznała smak.
Następnie poproś badaną osobę o przepłukanie ust i powtórzcie w taki sam sposób próbę z solą, cukrem oraz chininą (jest to smak gorzki).
2. Drugi etap doświadczenia polega na tym, aby przed podaniem osobie na język rozpuścić te substancje w wodzie. Użyj tych samych produktów, ale rozpuść je w wodzie. Następnie łyżeczką polej język osoby badanej i zanotuj czas, po którym ta osoba rozpoznała smak.
Ważne!!
Po rozpoznaniu każdego smaku, zarówno substancji stałych, jak i roztworów, badana osoba musi wypłukać usta.
Pamiętajcie o każdorazowym notowaniu czasu rozpoznania smaku.
3. Wyniki zapisz w tabelce (możesz to zrobić w zeszycie)
2. Drugi etap doświadczenia polega na tym, aby przed podaniem osobie na język rozpuścić te substancje w wodzie. Użyj tych samych produktów, ale rozpuść je w wodzie. Następnie łyżeczką polej język osoby badanej i zanotuj czas, po którym ta osoba rozpoznała smak.
Ważne!!
Po rozpoznaniu każdego smaku, zarówno substancji stałych, jak i roztworów, badana osoba musi wypłukać usta.
Pamiętajcie o każdorazowym notowaniu czasu rozpoznania smaku.
3. Wyniki zapisz w tabelce (możesz to zrobić w zeszycie)
Badana substancja
|
Czas rozpoznania smaku
substancji w postaci stałej |
Czas rozpoznania smaku
substancji w postaci rozpuszczonej |
2. Zmysł dotyku
Twoim zadaniem będzie zebrać fakty i ciekawostki dotyczące dotyku - skorzystaj z każdych źródeł jakie są dla Ciebie dostępne. Następnie wykonaj plakat, infografikę lub inną formę prezentacji swoich wyników pracy.
Po zebraniu informacji wykonaj poniższe doświadczenia! Oczywiście jak nie masz w domu takich produktów jakie są użyte w doświadczeniu, nic nie szkodzi - użyj tego co masz :)
Po zebraniu informacji wykonaj poniższe doświadczenia! Oczywiście jak nie masz w domu takich produktów jakie są użyte w doświadczeniu, nic nie szkodzi - użyj tego co masz :)
Zmysł dotyku - doświadczenie
1. Zawiąż sobie lub innej osobie opaskę na oczach. Dotknijcie dwoma zaostrzonymi, oddalonymi od siebie o 3 cm ołówkami zewnętrzną stronę przedramienia badanej osoby i zapytajcie ją, ile ukłuć czuje.
2. Zmniejszajcie stopniowo odległość między ołówkami, aż badana osoba poczuje tylko jedno ukłucie.
3. Zmierzcie i zapiszcie, w jakiej odległości od siebie znajdowały się ołówki, kiedy badana osoba poczuła tylko jedno ukłucie.
4. Powtórzcie doświadczenie na wewnętrznej stronie przedramienia, zewnętrznej stronie ramienia, śródręczu i opuszku palca.
2. Zmniejszajcie stopniowo odległość między ołówkami, aż badana osoba poczuje tylko jedno ukłucie.
3. Zmierzcie i zapiszcie, w jakiej odległości od siebie znajdowały się ołówki, kiedy badana osoba poczuła tylko jedno ukłucie.
4. Powtórzcie doświadczenie na wewnętrznej stronie przedramienia, zewnętrznej stronie ramienia, śródręczu i opuszku palca.
5. Wyniki zapiszcie w tabeli.
Badane miejsce
|
Odległość ołówków (podana w mm)
przy której odczuwano jedno ukłucie |
6. Na podstawie swoich wyników podaj wniosek.....
3. Zmysł węchu
Twoim zadaniem będzie zebrać fakty i ciekawostki dotyczące węchu- skorzystaj z każdych źródeł jakie są dla Ciebie dostępne. Następnie wykonaj plakat, infografikę lub inną formę prezentacji swoich wyników pracy.
Po zebraniu informacji wykonaj poniższe doświadczenia! Oczywiście jak nie masz w domu. takich produktów jakie są użyte w doświadczeniu, nic nie szkodzi - użyj tego co masz :)
Po zebraniu informacji wykonaj poniższe doświadczenia! Oczywiście jak nie masz w domu. takich produktów jakie są użyte w doświadczeniu, nic nie szkodzi - użyj tego co masz :)
Zmysł powonienia - doświadczenie 1
1. Sobie albo innej osobie z załóżcie opaskę na oczy. Daj tej osobie do powąchania cytrynę, liście mięty, jabłko i rozpylony dezodorant.
2.Osoba z zawiązanymi oczami odgaduje produkty.
3.Po wykonaniu doświadczenia zapytajcie tę osobę, z rozpoznaniem których produktów miała najwięcej i najmniej problemów.
2.Osoba z zawiązanymi oczami odgaduje produkty.
3.Po wykonaniu doświadczenia zapytajcie tę osobę, z rozpoznaniem których produktów miała najwięcej i najmniej problemów.
4. Zapisz wyniki w zeszycie.
5. Na podstawie swoich wyników podaj wniosek.....
Zmysł powonienia - doświadczenie 2
1. Wybranej osobie albo sobie załóż opaskę na oczy i zamknij nozdrza spinaczem do prania.
2.Daj do spróbowania starte jabłko, a następnie startą cebulę.
3.Poproś tę osobę o rozpoznanie produktów. Powtórzcie to doświadczenie po zdjęciu z nozdrzy spinacza.
2.Daj do spróbowania starte jabłko, a następnie startą cebulę.
3.Poproś tę osobę o rozpoznanie produktów. Powtórzcie to doświadczenie po zdjęciu z nozdrzy spinacza.
4. Zapisz wyniki w zeszycie.
5. Na podstawie swoich wyników podaj wniosek.....
Termin sprawdzenia pracy - 26 kwietnia 2020 r.
Forma oddawania prac:
1. Wysyłamy zdjęcia wykonanej pracy w zeszycie na messenger Ewa Lemisz-Suska.
lub
2. Wysyłamy plik np. infografikę lub zdjęcia z wykonanego doświadczenia na adres biosp.czaplinek@gmail.com
Oczywiście, jeżeli masz jakieś pytania zapraszam do kontaktu przez messenger!
Lekcja dla klasy 7c ( środa 29 kwietnia i 6 maja 2020 r.)
Lekcja dla klasy 7a ( wtorek 5 i 12 maja 2020 r.)
Cel: Poznam budowę i funkcje układu nerwowego
NaCoBeZu:
1. Rozpoznaję elementy układu ośrodkowego i obwodowego i określam ich funkcje.
Narysuj tabelkę do zeszytu, uzupełnimy ją podczas e-lekcji.
UKŁAD NERWOWY
|
BUDOWA*
|
FUNKCJE
|
||
OŚRODKOWY
|
MÓZGOWIE
|
MÓZG
|
||
MÓŻDŻEK
|
||||
PIEŃ MÓZGU
|
||||
RDZEŃ
KRĘGOWY
|
||||
OBWODOWY
|
NERWY CZASZKOWE
|
|||
NERWY RDZENIOWE
|
2. Porównuję rolę współczulnego i przywspółczulnego układu nerwowego.
Przerysuj tabelkę do zeszytu, uzupełnimy ją podczas e-lekcji.
Działanie
|
Współczulny
|
Przywspółczulny
|
Płuca
|
||
Serce
|
||
Źrenica
|
||
Żołądek
|
||
Jelita
|
3. Opisuję łuk odruchowy i wymieniam rodzaje odruchów (warunkowe i bezwarunkowe).
Przerysuj do zeszytu, uzupełnimy schemat podczas e-lekcji.
Lekcja dla klasy 7c ( środa 13 maja 2020 r.)
Lekcja dla klasy 7a ( wtorek 19 maja 2020 r.)
Cel: Poznam jak dbać o układ nerwowy i poznam choroby.
NaCoBeZu:
Z informacji dostępnych pod linkiem https://epodreczniki.pl/a/radzimy-sobie-ze-stresem/DtWR0roTI postaraj się opracować nacobezu:
1. Wymieniam sposoby radzenia sobie ze stresem.
2. Uzasadniam znaczenie snu w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego.
3. Przedstawiam negatywny wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego niektórych substancji psychoaktywnych: alkoholu, narkotyków, środków dopingujących, dopalaczy, nikotyny (w tym w e-papierosach) oraz nadużywania kofeiny i niektórych leków.
Obowiązkowo proszę rozwiązać krzyżówkę dostępną pod linkiem krzyżówka
Lekcja dla klasy 7c ( środa 20 maja 2020 r.)
Lekcja dla klasy 7a ( wtorek 26 maja 2020 r.)
Temat: Budowa i funkcje układu hormonalnego
Cel:
Dowiem się jak ważne są dla mojego organizmu hormony
NaCoBeZu:
1.
Wymieniam gruczoły dokrewne (przysadka, tarczyca, trzustka, nadnercza, jądra i
jajniki).
2.
Wskazuję lokalizację gruczołów i podaję hormony wydzielane przez nie (hormon
wzrostu, tyroksyna, insulina, glukagon, adrenalina, testosteron, estrogeny i
progesteron) oraz przedstawiam ich rolę.
3. Przedstawiam
antagonistyczne działanie insuliny i glukagonu
4. Wyjaśniam,
dlaczego nie należy bez konsultacji z lekarzem przyjmować preparatów i leków
hormonalnych.
Lekcja dla klasy 7c ( środa 27 maja 2020 r.)
Lekcja dla klasy 7a (wtorek 2 czerwca 2020 r.)
Temat:
Budowa i funkcje układu rozrodczego
Cel: Dowiem
się jak funkcjonuje układ rozrodczy męski i żeński
Nacobezu:
1.
Rozpoznaję elementy budowy układu rozrodczego męskiego i żeńskiego oraz podaję
ich funkcje;
2.
Opisuję fazy cyklu miesiączkowego kobiety;
3. Przedstawiam
zasady profilaktyki chorób przenoszonych drogą płciową;
4. Uzasadniam
konieczność wykonywania badań kontrolnych jako sposobu wczesnego wykrywania
raka piersi, raka szyjki macicy i raka prostaty.
Lekcja dla klasy 7c ( środa 3 czerwca 2020 r.)
Lekcja dla klasy 7a (wtorek 9 czerwca 2020 r.)
Temat:
Etapy rozwoju człowieka
Cel:
Poznam etapy rozwoju człowieka od zapłodnienia do śmierci
NaCoBeZu:
1. Określam
rolę gamet w procesie zapłodnienia;
2. Wymienia
etapy rozwoju przedurodzeniowego człowieka (zygota, zarodek, płód) i wyjaśniam wpływ
różnych czynników na rozwój zarodka i płodu;
3. Przedstawia
cechy fizycznego, psychicznego i społecznego dojrzewania człowieka.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz