Lekcja 1
Temat: Zapoznanie z PZO i programem nauczania
Ważne informacje:
7. Każdą ocenę o wadzę 4 mogę poprawić w ciągu dwóch tygodni od oddania pracy.
|
Lekcja 2
Temat: Czym zajmuję się genetyka?
NaCoBeZu:
1. Wymień i opisz dziedziny, w których genetyka znajduje zastosowanie.
2. Wyjaśnij, jaka jest różnica pomiędzy cechami dziedzicznymi, a niedziedzicznymi.
Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie:
Lekcja 3
Temat: Nośnik informacji genetycznej - DNA
NaCoBeZu:
1. Opisz strukturę i budowę DNA (str. 12-13)
2. Wykaż znaczenie struktury podwójnej helisy w procesie replikacji DNA.
3. Wyjaśnij co to jest replikacja oraz jakie jest znaczenie replikacji w życiu organizmów (str.15)
4. Opisz budowę chromosomu (chromatydy, centromer) oraz podaj liczbę chromosomów komórek człowieka (str. 15)
5. Wskaż różnicę pomiędzy autosomami oraz chromosomami płci (str. 14)
6. Wyjaśnij, dlaczego DNA przyjmuję postać chromosomów (str. 14)
Ważne pojęcia:
DNA, replikacja, chromosom, nukleotyd, gen, kariotyp, zasady azotowe (tymina, guanina, cytozyna, adenina)
Więcej informacji:
Chromosomy
Budowa i upakowanie DNA
Ćwiczenia interaktywne dla ciekawskich:
3. Wyjaśnij co to jest replikacja oraz jakie jest znaczenie replikacji w życiu organizmów (str.15)
4. Opisz budowę chromosomu (chromatydy, centromer) oraz podaj liczbę chromosomów komórek człowieka (str. 15)
5. Wskaż różnicę pomiędzy autosomami oraz chromosomami płci (str. 14)
6. Wyjaśnij, dlaczego DNA przyjmuję postać chromosomów (str. 14)
Ważne pojęcia:
DNA, replikacja, chromosom, nukleotyd, gen, kariotyp, zasady azotowe (tymina, guanina, cytozyna, adenina)
Więcej informacji:
Chromosomy
Budowa i upakowanie DNA
Ćwiczenia interaktywne dla ciekawskich:
Zapowiedziana na dzień 25 września kartkówka dla klas: 8e i 8d
Zapowiedziana na dzień 27 września kartkówka dla klasy 8a
Zapowiedziana na dzień 27 września kartkówka dla klasy 8a
Lekcja
4
Temat: Podziały komórkowe – mitoza i
mejoza
NaCoBeZu:
1. Omów
znaczenie rekombinacji genetycznej
2. Podaj
definicje pojęć: komórki macierzyste, komórki potomne, komórki haploidalne,
komórki diploidalne i chromosomy homologiczne
3. Omów
znaczenie mitozy i mejozy. *Omów przebieg mitozy i mejozy
4. wykaż
konieczność redukcji ilości materiału genetycznego w komórkach macierzystych
gamet
Lekcja
5
Temat:
Zmiany nowotworowe w organizmie człowieka
NaCoBeZu:
1. Przedstaw nowotwory jako skutek niekontrolowanych
podziałów komórkowych.
2. Przedstaw czynniki sprzyjające ich rozwojowi (np.
niewłaściwa dieta, niektóre używki, niewłaściwy tryb życia, promieniowanie UV,
zanieczyszczenia środowiska).
Lekcja
6
Temat:
Podstawowe zasady dziedziczenia
NaCoBeZu:
1. Rozróżniam allele dominujące i recesywne
2. Podaję definicje pojęć: fenotyp, genotyp,
homozygota dominująca, homozygota recesywna i heterozygota
3. Przedstawiam I prawo Mendla
4. Rozwiązuję krzyżówki genetyczne
Lekcja
7
Temat:
Dziedziczenie cech u człowieka
NaCoBeZu:
1. Wymieniam przykłady cech recesywnych i
dominujących człowieka.
2. Przewiduje wystąpienie cech u potomstwa na
podstawie krzyżówki genetycznej.
3. Ustalam prawdopodobieństwo występowania cechy u
potomstwa, jeśli nie są znane genotypy obojga rodziców.
Lekcja
8/9
Temat:
Dziedziczenie sprzężone z płcią. Dziedziczenie grup krwi.
NaCoBeZu:
1. Omawiam mechanizm dziedziczenia płci.
2. Omawiam nosicielstwo chorób pod kątem
dziedziczenia płci (daltonizm i hemofilia).
3 Wyjaśniam mechanizm dziedziczenia grup krwi (układ
AB0)
4. Omawiam dziedziczenie czynnika Rh (ustalam możliwości
wystąpienia konfliktu serologicznego)
Lekcja
10
Temat:
Mutacje – przyczyny i skutki
NaCoBeZu:
1. Omów rodzaje mutacji
2. Wyjaśnij mechanizm powstawania mutacji genowych i chromosomalnych
3. Omów mechanizm dziedziczenia fenyloketonurii,
mukowiscydozy i zespołu Downa
4. Wyjaśniam znaczenie poradnictwa genetycznego oraz
badań prenatalnych
Lekcja
11
Temat:
Ewolucja i jej dowody
1. Wyjaśnij, czym jest proces ewolucji.
2. Omów przykłady dowodów ewolucji.
3. Wyjaśnij, różnicę między narządami homologicznymi
i analogicznymi.
Lekcja
12
Temat:
Mechanizmy ewolucji
NaCoBeZu:
1. Wyjaśnij na przykładach, na czym polega dobór
naturalny i sztuczny.
2. Podaj różnice między doborami.
3. Wyjaśnij, jaki wpływa miał dobór naturalny na
kształtowanie się zmienności organizmów.
Lekcja
13
Temat:
Antropogeneza – ewolucja człowieka
NaCoBeZu:
1. Przedstaw podobieństwa i różnice między
człowiekiem a małpami człekokształtnymi jako wynik procesów ewolucyjnych.
2. Porównaj trzy wybrane gatunki hominidów.
NOWY DZIAŁ
Lekcja
14
Temat:
Czym zajmuję się ekologia?
NaCoBeZu:
1. Wskaż żywe i nieożywione elementy
ekosystemu oraz wykaż, że są one powiązane różnorodnymi zależnościami.
2. Wyjaśnij pojęcie zakresu tolerancji organizmu na
wybrane czynniki środowiska (temperatura, wilgotność, stężenie dwutlenku siarki
w powietrzu).
Lekcja 15
Temat:
Cechy populacji biologicznej
NaCoBeZu:
1. Wykaż zależność między liczebnością a
zagęszczeniem populacji
2. Opisz cechy populacji wpływających na jej
liczebność i zagęszczenie
3. Opisz różne typy rozmieszczenia organizmów
4. Zdefiniuj pojęcia: struktura płciowa i wiekowa
populacji
5. Wyjaśnij sposób odczytywania i analizowania danych z piramid wieku
6. Oblicz zagęszczenie populacji
Lekcja
16
Temat:
Oddziaływania antagonistyczne w populacji – konkurencja
NaCoBeZu:
1. Wymieniam rodzaje zależności występujących między
organizmami.
2. Określam, na czym polega konkurencja
wewnątrzgatunkowa i międzygatunkowa.
3. Wskazuję zasoby, o które konkurują organizmy.
4. Przedstawiam znaczenie konkurencji w funkcjonowaniu
ekosystemu.
Lekcja
17
Temat:
Drapieżnictwo i roślinożerność w biocenozie
NaCoBeZu:
1. Oceniam znaczenie drapieżników i roślinożerców w
środowisku.
2. Wykazuję adaptacje drapieżników i roślinożerców do
zdobywania pokarmu.
3. Omawiam różne strategie polowań stosowanych przez
drapieżniki oraz sposobów obrony
organizmów przed drapieżnikami.
4. Przedstawiam sposoby bronienia się roślin przed
zjadaniem.
5. Podaję przykłady roślin drapieżnych i ich
przystosowań do zdobywania pokarmu.
Lekcja
18
Temat:
Rola pasożytów w przyrodzie
NaCoBeZu:
1. Wyjaśniam, na czym polega pasożytnictwo
2. Przedstawiam rodzaje pasożytów wewnętrznych i
zewnętrznych
3. Omawiam przystosowania organizmów do pasożytniczego
trybu życia
4. Oceniam znaczenia pasożytnictwa w przyrodzie
W ZWIĄZKU Z ZAWIESZENIEM LEKCJI W SZKOLE PROPONUJĘ ABY NIE TRACIĆ CZASU I POPRZYPOMINAĆ SOBIE MATERIAŁ ZREALIZOWANY OD POCZĄTKU ROKU SZKOLNEGO. PONIŻEJ POMOCNE ZASOBY:
Wszyscy chętni mają okazję na zdobycie dodatkowej oceny.
Proszę obejrzeć film dostępny pod linkiem:
Na podstawie filmu:
1. Opisz dowolny zakres tolerancji dla danego gatunku.
2. Opisz wybraną populacje przedstawioną w filmie.
3. Przedstaw 4 zależności antagonistyczne opisane w filmie.
Odpowiedzi w dowolnej formie możesz wysłać na maila: biosp.czaplinek@gmail.com
Termin: 24.03.2020 :)
Realizacja materiału od 25 marca 2020 r.
Lekcja z wtorku 31.03.2020 r.
Temat:
Nieantagonistyczne zależności między gatunkami
Cel: Poznamy, jakie w przyrodzie występują przyjaźnie między gatunkami.
1. Opisuję, dwa rodzaje mutualizmu: symbioza i
protokooperacja.
2. Wyjaśniam, na czym polega komensalizm i podaję przykłady.
Jako notatkę, proszę przerysuj tabelkę do zeszytu i uzupełnij.
RODZAJ ZALEŻNOŚCI
|
MUTUALIZM
|
KOMENSALIZM
|
PROTOKOOPERACJA
|
Inna nazwa
zależności
|
|||
Opis zależności
|
|||
Przykłady tych zależności
|
|||
Więcej informacji znajdziesz pod linkiem:
Lekcja z dnia 7.04.2020 r.
Temat:
Zależności pokarmowe w ekosystemie
Cel: Poznamy funkcjonowanie ekosystemu
NaCoBeZu:
2. Przedstawiam rolę producentów, konsumentów i
destruentów w ekosystemie.
PRODUCENCI - OPIS POZIOMU TROFICZNEGO - PRZYKŁADY ORGANIZMÓW
inaczej POZIOMU POKARMOWEGO
KONSUMENCI - OPIS POZIOMU TROFICZNEGO - PRZYKŁADY ORGANIZMÓW
I RZĘDU
KONSUMENCI - OPIS POZIOMU TROFICZNEGO - PRZYKŁADY ORGANIZMÓW
II RZĘDU
REDUCENCI - OPIS POZIOMU TROFICZNEGO - PRZYKŁADY ORGANIZMÓW
3. Wykazuję istnienie w ekosystemach łańcuchów i
sieci pokarmowych.
www.epodreczniki.pl
b) Podaj definicję sieci troficznej. Poniżej przykład takiej sieci.
www.epodreczniki.pl
4. Porównuję sukcesje pierwotną i wtórną.
Przeczytaj w podręczniku czym jest sukcesja pierwotna i wtórna i na podstawie zdobytej wiedzy rozpoznaj na rysunku rodzaj sukcesji i podaj argumenty potwierdzające Twój wybór.
OBOWIĄZKOWA PRACA DOMOWA
Na podstawie filmu zamieszczone pod linkiem Lasy bagienne w Polsce. wypisz w zeszycie 3 dowolne łańcuchy pokarmowe oraz jedną sieć troficzną (wskaż gatunek i zajmujący przez niego poziom troficzny w ekosystemie lasów bagiennych)
Dla chętnych:
Lekcja dla klasy 8e (wtorek 28 maja 2020r.)
Temat:
Materia i energia w ekosystemie
Cel: Poznasz czym jest krążenie materii i przepływ
energii w ekosystemie.
NaCoBeZu:
1. Wykazuję rolę producentów, konsumentów i
destruentów w obiegu materii.
3. Analizuję obieg węgla
Lekcja dla klasy 8e (wtorek 5 maja 2020 r.)
Temat:
Różnorodność biologiczna
Cel: Poznasz znaczenie bioróżnorodności w
ekosystemach
NaCoBeZu:
1. Opisuję poziomy różnorodności biologicznej.
Na podstawie informacji dostępnych pod podanymi uzupełnij tabelkę:
a. bioróżnorodność genetyczna https://epodreczniki.pl/a/roznorodnosc-genetyczna/DvyTpMWm5
Bioróżnorodność
|
Genetyczna
|
Gatunkowa
|
Ekosystemowa
|
Krótki opis + przykłady
|
2. Wymieniam naturalne geograficzne i biologiczne kształtujące
różnorodność biologiczną.
Nowe pojęcie:
Nowe pojęcie:
Monokultura - uprawa roślin tego samego gatunku przez wiele lat na tym samym miejscu
Uzupełnij schemat.
CZYNNIKI :
CZYNNIKI :
BIOLOGICZNE np. GEOGRAFICZNE np.
-
-
-
-
- -
-
-
Lekcja z 12 maja 2020r.
Temat: Zrównoważony rozwój, a ochrona bioróżnorodności
Cel: Poznam zasady zrównoważonego rozwoju w ramach ochrony bioróżnorodności.
NaCoBeZu:
- 1. Przedstawiam odnawialne i nieodnawialne zasoby przyrody
- 2. Wymieniam propozycje racjonalnego gospodarowania tymi zasobami zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju.
Obowiązkowa praca: Przedstaw porosty jako organizmy wskaźnikowe (skala porostowa) oraz oceń stopień zanieczyszczenia powietrza tlenkami siarki, wykorzystując skalę porostową w Twojej okolicy.
Przeprowadź
w terenie badania zanieczyszczenia powietrza.
a) na
mapie (możesz to zrobić w programie paint - wklej zdjęcie z google i zaznacz kolorem) odszukaj i zaznacz cyfrą rzymską stanowisko, na którym się
znajdujesz.
b)
poszukaj drzew, na których występują porosty, do badań wybieraj drzewa, na
których jest ich najwięcej, określ co to za drzewo, zaobserwuj położenie
porostów na drzewie względem światła (ekspozycja), zaobserwuj kształt i barwę
porostów (skorzystaj z lupy).
c)
przyłóż wykonaną ramkę (20cm x 20cm) do pnia drzewa w miejscu, gdzie jest najwięcej porostów (z
przyczyn praktycznych bierzemy pod uwagę pień do wysokości 1,5 – 2 m). Określ w
% jaką część kwadratu pokrywają porosty.
d)
policz, ile różnych gatunków porostów zasiedla dane drzewo.
e)
obserwowane porosty porównaj ze zdjęciami porostów w skali porostowej.
f)
wykorzystując skalę porostową (pomocny link) nazwij porosty wskaźnikowe,
określ rodzaj plechy porostu oraz stężenie SO2 i strefę skażenia. Dane wpisz do
tabeli.
UWAGA: Gatunki wskaźnikowe nie
wykluczają się wzajemnie! Na jednym stanowisku, jeżeli jest to obszar względnie
słabo zanieczyszczony, mogą występować gatunki wskaźnikowe różnych stref, np. w
strefie IV występują gatunki z I-III strefy.
Nr stanowiska
|
Nazwa gatunkowa
porostu
|
Pokrycie drzewa %
|
Liczba wszystkich
gatunków
|
Stężenie
SO2
|
Strefa skażeń 0-7
wg skali porostowej
|
Przydatne linki:
Lekcja z 19 i 26 maja 2020r.
Temat:
Wpływ człowieka na różnorodność biologiczną
Cel: Zapoznanie się z racjonalnym postępowaniem na
rzecz ochrony przyrody
NaCoBeZu:
1. Uzasadniam konieczność ochrony różnorodności biologicznej.
2. Wykazuję, w jaki sposób działalność człowieka wpływa na eliminowanie gatunków.
3. Oceniam
wpływ wprowadzania obcych gatunków na bioróżnorodność.
4. Przedstawiam formy ochrony przyrody w Polsce oraz uzasadniam konieczność ich stosowania dla zachowania gatunków i ekosystemów.
Oficjalna strona ochrony przyrody
Ochrona bioróżnorodności
4. Przedstawiam formy ochrony przyrody w Polsce oraz uzasadniam konieczność ich stosowania dla zachowania gatunków i ekosystemów.
Oficjalna strona ochrony przyrody
Ochrona bioróżnorodności
LEKCJA 2 CZERWCA 2020 r.
Temat: Sprawdzenie wiadomości o bioróżnorodności
Kartkówka z bioróżnorodności
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz