Klasa 8



Lekcja 1

Temat: Zapoznanie z PZO i programem nauczania 



Ważne informacje:

1. Mam jedno nieprzygotowanie w semestrze.
2. Kartkówki będą zapowiadane zawsze tydzień przed, a sprawdziany dwa tygodnie.
3. Uczę się na podstawie zapisanego w zeszycie NaCoBeZu.
4. Wszystkie materiały z danej lekcji znajdę na stronie internetowej:
 5. Każda moja ocena w dzienniku posiada odpowiednią wagę, pomocną przy ustalaniu oceny  śródrocznej i rocznej: 
                a) sprawdziany, prace klasowe – waga 4
                b) kartkówki – waga 3
                c) doświadczenia – waga 2
                d) inne aktywności - waga 1
 6. Ocenę  śródroczną lub roczną  mogę sobie wyliczyć z odpowiedniego wzoru, ale liczą się     również moje starania i motywacja.
ocena = (ocena x waga) + (ocena x waga) + (ocena x waga) / suma wag

   7. Każdą ocenę o wadzę 4 mogę poprawić w ciągu dwóch tygodni od oddania pracy.    






Lekcja 2

Temat: Czym zajmuję się genetyka?


NaCoBeZu:

1. Wymień i opisz dziedziny, w których genetyka znajduje zastosowanie.
2. Wyjaśnij, jaka jest różnica pomiędzy cechami dziedzicznymi, a niedziedzicznymi.

Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie: 




Lekcja 3

Temat: Nośnik informacji genetycznej - DNA 



NaCoBeZu:

1. Opisz strukturę i budowę DNA (str. 12-13)
2. Wykaż znaczenie struktury podwójnej helisy w procesie replikacji DNA.
3. Wyjaśnij co to jest replikacja oraz jakie jest znaczenie replikacji w życiu organizmów (str.15)
4. Opisz budowę chromosomu (chromatydy, centromer) oraz podaj liczbę chromosomów komórek człowieka (str. 15)
5. Wskaż różnicę pomiędzy autosomami oraz chromosomami płci (str. 14)
6. Wyjaśnij, dlaczego DNA przyjmuję postać chromosomów (str. 14)


Ważne pojęcia:
DNA, replikacja, chromosom, nukleotyd, gen, kariotyp, zasady azotowe (tymina, guanina, cytozyna, adenina) 

Więcej informacji: 

Chromosomy

Budowa i upakowanie DNA


Ćwiczenia interaktywne dla ciekawskich:



Zapowiedziana na dzień 25 września kartkówka dla klas: 8e i 8d

Zapowiedziana na dzień 27 września kartkówka dla klasy 8a


Lekcja 4

Temat: Podziały komórkowe – mitoza i mejoza

NaCoBeZu:
1. Omów znaczenie rekombinacji genetycznej 
2. Podaj definicje pojęć: komórki macierzyste, komórki potomne, komórki haploidalne, komórki diploidalne i chromosomy homologiczne
3. Omów znaczenie mitozy i mejozy. *Omów przebieg mitozy i mejozy
4. wykaż konieczność redukcji ilości materiału genetycznego w komórkach macierzystych gamet






Lekcja 5

Temat: Zmiany nowotworowe w organizmie człowieka


NaCoBeZu:

1. Przedstaw nowotwory jako skutek niekontrolowanych podziałów komórkowych.

2. Przedstaw czynniki sprzyjające ich rozwojowi (np. niewłaściwa dieta, niektóre używki, niewłaściwy tryb życia, promieniowanie UV, zanieczyszczenia środowiska).







Lekcja 6
Temat: Podstawowe zasady dziedziczenia

NaCoBeZu:

1. Rozróżniam  allele dominujące i recesywne
2. Podaję definicje pojęć: fenotyp, genotyp, homozygota dominująca, homozygota recesywna i heterozygota
3. Przedstawiam I prawo Mendla

4. Rozwiązuję krzyżówki genetyczne









Lekcja 7
Temat: Dziedziczenie cech u człowieka


NaCoBeZu:
1. Wymieniam przykłady cech recesywnych i dominujących człowieka.
2. Przewiduje wystąpienie cech u potomstwa na podstawie krzyżówki genetycznej.
3. Ustalam prawdopodobieństwo występowania cechy u potomstwa, jeśli nie są znane genotypy obojga rodziców. 





Lekcja 8/9
Temat: Dziedziczenie sprzężone z płcią. Dziedziczenie grup krwi.

NaCoBeZu:
1. Omawiam mechanizm dziedziczenia płci.
2. Omawiam nosicielstwo chorób pod kątem dziedziczenia płci (daltonizm i hemofilia).
3 Wyjaśniam mechanizm dziedziczenia grup krwi (układ AB0)
4. Omawiam dziedziczenie czynnika Rh (ustalam możliwości wystąpienia konfliktu serologicznego)





Lekcja 10
Temat: Mutacje – przyczyny i skutki

NaCoBeZu:
1. Omów rodzaje mutacji
2. Wyjaśnij mechanizm powstawania mutacji genowych  i chromosomalnych
3. Omów mechanizm dziedziczenia fenyloketonurii, mukowiscydozy i zespołu Downa
4. Wyjaśniam znaczenie poradnictwa genetycznego oraz  badań prenatalnych




Lekcja 11
Temat: Ewolucja i jej dowody

1. Wyjaśnij, czym jest proces ewolucji.
2. Omów przykłady dowodów ewolucji.

3. Wyjaśnij, różnicę między narządami homologicznymi i analogicznymi.







Lekcja 12   
Temat: Mechanizmy ewolucji

NaCoBeZu:
1. Wyjaśnij na przykładach, na czym polega dobór naturalny i sztuczny.
2. Podaj różnice między doborami.
3. Wyjaśnij, jaki wpływa miał dobór naturalny na kształtowanie się zmienności organizmów.



Lekcja 13
Temat: Antropogeneza – ewolucja człowieka

NaCoBeZu:
1. Przedstaw podobieństwa i różnice między człowiekiem a małpami człekokształtnymi jako wynik procesów ewolucyjnych.
2. Porównaj trzy wybrane gatunki hominidów.  





NOWY DZIAŁ 


Lekcja 14

Temat: Czym zajmuję się ekologia?

NaCoBeZu:
1. Wskaż żywe i nieożywione elementy ekosystemu oraz wykaż, że są one powiązane różnorodnymi zależnościami.
2. Wyjaśnij pojęcie zakresu tolerancji organizmu na wybrane czynniki środowiska (temperatura, wilgotność, stężenie dwutlenku siarki w powietrzu).




Lekcja 15
Temat: Cechy populacji biologicznej

NaCoBeZu:
1. Wykaż zależność między liczebnością a zagęszczeniem populacji
2. Opisz cechy populacji wpływających na jej liczebność i zagęszczenie
3. Opisz różne typy rozmieszczenia organizmów
4. Zdefiniuj pojęcia: struktura płciowa i wiekowa populacji
5. Wyjaśnij sposób odczytywania  i analizowania danych z piramid wieku
6. Oblicz zagęszczenie populacji 





Lekcja 16

Temat: Oddziaływania antagonistyczne w populacji – konkurencja

NaCoBeZu:
1. Wymieniam rodzaje zależności występujących między organizmami.
2. Określam, na czym polega konkurencja wewnątrzgatunkowa i międzygatunkowa.
3. Wskazuję zasoby, o które konkurują organizmy.
4. Przedstawiam znaczenie konkurencji w funkcjonowaniu ekosystemu.





Lekcja 17

Temat: Drapieżnictwo i roślinożerność w biocenozie


NaCoBeZu:

1. Oceniam znaczenie drapieżników i roślinożerców w środowisku.
2. Wykazuję adaptacje drapieżników i roślinożerców do zdobywania pokarmu.
3. Omawiam różne strategie polowań stosowanych przez drapieżniki oraz  sposobów obrony organizmów przed drapieżnikami.
4. Przedstawiam sposoby bronienia się roślin przed zjadaniem.
5. Podaję przykłady roślin drapieżnych i ich przystosowań do zdobywania pokarmu.







Lekcja 18

Temat: Rola pasożytów w przyrodzie


NaCoBeZu:
1. Wyjaśniam, na czym polega pasożytnictwo
2. Przedstawiam rodzaje pasożytów wewnętrznych i zewnętrznych
3. Omawiam przystosowania organizmów do pasożytniczego trybu życia
4. Oceniam znaczenia pasożytnictwa w przyrodzie







W ZWIĄZKU  Z ZAWIESZENIEM LEKCJI W SZKOLE PROPONUJĘ ABY NIE TRACIĆ CZASU I POPRZYPOMINAĆ SOBIE MATERIAŁ ZREALIZOWANY OD POCZĄTKU ROKU SZKOLNEGO. PONIŻEJ POMOCNE ZASOBY: 




Wszyscy chętni mają okazję na zdobycie dodatkowej oceny.
Proszę obejrzeć film dostępny pod linkiem:

Na podstawie filmu:
1. Opisz dowolny zakres tolerancji dla danego gatunku.
2. Opisz wybraną populacje przedstawioną w filmie.
3. Przedstaw 4 zależności antagonistyczne opisane w filmie. 

Odpowiedzi w dowolnej formie możesz wysłać na maila: biosp.czaplinek@gmail.com

Termin: 24.03.2020 :) 


Realizacja materiału od 25 marca 2020 r.

Lekcja z wtorku 31.03.2020 r. 

Temat: Nieantagonistyczne zależności między gatunkami

Cel:  Poznamy, jakie w przyrodzie występują przyjaźnie między gatunkami.


Zapoznaj się z materiałem dostępnym pod linkiem https://epodreczniki.pl/a/wspolpraca-miedzy-gatunkami/DoyBZxjoO , a następnie wyszukaj informacje potrzebne do omówienia NaCoBeZu:

1. Opisuję, dwa rodzaje mutualizmu: symbioza i protokooperacja.

2. Wyjaśniam, na czym polega komensalizm i podaję przykłady.

Jako notatkę, proszę przerysuj tabelkę do zeszytu i uzupełnij.

RODZAJ ZALEŻNOŚCI
MUTUALIZM
KOMENSALIZM
PROTOKOOPERACJA

Inna nazwa zależności




Opis zależności








Przykłady tych zależności

















Więcej informacji znajdziesz pod linkiem:




Lekcja z dnia 7.04.2020 r.

Temat: Zależności pokarmowe w ekosystemie

Cel: Poznamy funkcjonowanie ekosystemu


NaCoBeZu:
1. Wyjaśniam, różnicę między ekosystemami sztucznymi a naturalnymi.




2. Przedstawiam rolę producentów, konsumentów i destruentów w ekosystemie.

Skorzystaj z podręcznika lub z materiałów dostępnych  pod linkiem Funkcjonowanie ekosystemu i opisz trzy poziomy troficzne wykorzystując poniższy szchemat:

PRODUCENCI   -  OPIS POZIOMU TROFICZNEGO   -   PRZYKŁADY ORGANIZMÓW
                                inaczej POZIOMU POKARMOWEGO

KONSUMENCI   -  OPIS POZIOMU TROFICZNEGO   -   PRZYKŁADY ORGANIZMÓW
       I RZĘDU                 

KONSUMENCI   -  OPIS POZIOMU TROFICZNEGO   -   PRZYKŁADY ORGANIZMÓW
        II RZĘDU     

REDUCENCI    -  OPIS POZIOMU TROFICZNEGO   -   PRZYKŁADY ORGANIZMÓW
                             
3. Wykazuję istnienie w ekosystemach łańcuchów i sieci pokarmowych.

a) Podaj definicję łańcucha pokarmowego. Poniżej przykład takiego łańcucha.

liść kapusty - gąsienica bielinka kapustnika - rudzik - krogulec.
www.epodreczniki.pl

b) Podaj definicję sieci troficznej. Poniżej przykład takiej sieci. 


Schemat przedstawia sieć pokarmową na polu. Producenci: ziemniak, pszenica; konsumenci: stonka - rudzik - krogulec, stonka - bażant - lis, mysz - myszołów, mysz - pustułka.www.epodreczniki.pl

4. Porównuję sukcesje pierwotną  i wtórną.

Przeczytaj w podręczniku czym jest sukcesja pierwotna i wtórna i na podstawie zdobytej wiedzy rozpoznaj  na rysunku rodzaj sukcesji i podaj argumenty potwierdzające Twój wybór.


Biology 107 Home Page


OBOWIĄZKOWA PRACA DOMOWA 

Na podstawie filmu zamieszczone pod linkiem  Lasy bagienne w Polsce. wypisz w zeszycie 3 dowolne łańcuchy pokarmowe oraz jedną sieć troficzną (wskaż gatunek i zajmujący przez niego poziom troficzny w ekosystemie lasów bagiennych) 


Dla chętnych:



Lekcja dla klasy 8e (wtorek 28 maja 2020r.) 

Temat: Materia i energia w ekosystemie

Cel: Poznasz czym jest krążenie materii i przepływ energii w ekosystemie.

NaCoBeZu:

1. Wykazuję rolę producentów, konsumentów i destruentów w obiegu materii.

Obieg materii i przepływ energii


2. Omawiam przepływ energii w ekosystemie.


3. Analizuję obieg węgla

Na podstawie poniższego linku omów (opisz w zeszycie) obieg węgla w przyrodzie. 





Lekcja dla klasy 8e (wtorek 5 maja 2020 r.) 

Temat: Różnorodność biologiczna

Cel: Poznasz znaczenie bioróżnorodności w ekosystemach

Wszystkie informacje na temat bioróżnorodności znajdziesz na stronie https://epodreczniki.pl/a/bioroznorodnosc-i-jej-znaczenie/D1FBuSNZB

NaCoBeZu:
1. Opisuję poziomy różnorodności biologicznej.

Na podstawie informacji dostępnych pod podanymi uzupełnij tabelkę: 


b. bioróżnorodność gatunkowa https://epodreczniki.pl/a/roznorodnosc-gatunkowa/DbJiT3Tz4




Bioróżnorodność
Genetyczna
Gatunkowa
Ekosystemowa

Krótki opis + przykłady 










2. Wymieniam naturalne geograficzne i biologiczne kształtujące różnorodność biologiczną.

Nowe pojęcie:


Monokultura -  uprawa roślin tego samego gatunku przez wiele lat na tym samym miejscu
Uzupełnij schemat.


CZYNNIKI : 

BIOLOGICZNE np.                         GEOGRAFICZNE np.
                                      -                                                           -
                                      -                                                           -
                                      -                                                           -

                                      -                                                           -






Lekcja z 12 maja 2020r. 

Temat: Zrównoważony rozwój, a ochrona bioróżnorodności 

Cel: Poznam zasady zrównoważonego rozwoju w ramach ochrony bioróżnorodności.

NaCoBeZu:
  1. 1. Przedstawiam odnawialne i nieodnawialne zasoby przyrody
  2. 2. Wymieniam propozycje racjonalnego  gospodarowania tymi zasobami zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju.

Obowiązkowa praca: Przedstaw porosty jako organizmy wskaźnikowe (skala porostowa) oraz oceń stopień zanieczyszczenia powietrza tlenkami siarki, wykorzystując skalę porostową w Twojej okolicy. 

Przeprowadź w terenie badania zanieczyszczenia powietrza.
a) na mapie (możesz to zrobić w programie paint - wklej zdjęcie z google i zaznacz kolorem) odszukaj i zaznacz cyfrą rzymską stanowisko, na którym się znajdujesz.
b) poszukaj drzew, na których występują porosty, do badań wybieraj drzewa, na których jest ich najwięcej, określ co to za drzewo, zaobserwuj położenie porostów na drzewie względem światła (ekspozycja), zaobserwuj kształt i barwę porostów (skorzystaj z lupy).
c) przyłóż wykonaną ramkę (20cm x 20cm) do pnia drzewa w miejscu, gdzie jest najwięcej porostów (z przyczyn praktycznych bierzemy pod uwagę pień do wysokości 1,5 – 2 m). Określ w % jaką część kwadratu pokrywają porosty.
d) policz, ile różnych gatunków porostów zasiedla dane drzewo.
e) obserwowane porosty porównaj ze zdjęciami porostów w skali porostowej.
f) wykorzystując skalę porostową (pomocny link) nazwij porosty wskaźnikowe, określ rodzaj plechy porostu oraz stężenie SO2 i strefę skażenia. Dane wpisz do tabeli.
UWAGA: Gatunki wskaźnikowe nie wykluczają się wzajemnie! Na jednym stanowisku, jeżeli jest to obszar względnie słabo zanieczyszczony, mogą występować gatunki wskaźnikowe różnych stref, np. w strefie IV występują gatunki z I-III strefy.

Nr stanowiska
Nazwa gatunkowa
porostu
Pokrycie drzewa %
Liczba wszystkich gatunków
Stężenie
SO2
Strefa skażeń 0-7 wg skali porostowej
































Przydatne linki:




                                                Lekcja z 19 i 26 maja 2020r. 

Temat: Wpływ człowieka na różnorodność biologiczną

Cel: Zapoznanie się z racjonalnym postępowaniem na rzecz ochrony przyrody

NaCoBeZu:

1. Uzasadniam konieczność ochrony różnorodności biologicznej. 

2. Wykazuję, w jaki sposób działalność człowieka wpływa na eliminowanie gatunków.

3.  Oceniam wpływ wprowadzania obcych gatunków na bioróżnorodność.

4. Przedstawiam formy ochrony przyrody w Polsce oraz uzasadniam konieczność ich stosowania dla zachowania gatunków i ekosystemów. 

Oficjalna strona ochrony przyrody

Ochrona bioróżnorodności



LEKCJA 2 CZERWCA 2020 r. 

Temat: Sprawdzenie wiadomości o bioróżnorodności 


Kartkówka z bioróżnorodności 



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz