Klasa 6



TEMAT: Budowa i czynności życiowe płazów 

Cel: Poznam jak rozpoznać płazy i opowiem o ich sposobie życia

NaCoBeZu:

1. Rozpoznaję przedstawicieli płazów (zdjęcia, filmy, schematy, okazy naturalne w terenie itd.).

Zadanie: 
Zajrzyj, na podany link i sprawdź, czy umiesz rozpoznać płazy: Co wyróżnia płazy?
Jeżeli, już poznasz cechy typowe dla płazów - zrób krótką notatkę w zeszycie - forma dowolna!!

2. Przedstawiam ich cechy budowy oraz opisuję przystosowania płazów do życia w wodzie i na lądzie.

3. Na schemacie przedstawiam sposób rozmnażania i rozwój płazów.

Do zrozumienia tego materiału polecam film - Życie płazów 



TEMAT: Środowisko życia i znaczenie płazów w przyrodzie

Cel:  Poznam ciekawy świat płazów i docenię ich rolę w przyrodzie. 

NaCoBeZu:

1. Określam płazy jako zwierzęta zmiennocieplne.

Zadanie: 
Poszukaj w podręczniku informacji na temat zmiennocieplności, a następnie podaj dowód, że płazy, również zaliczamy do tej grupy zwierząt!

2. Wyjaśniam, znaczenie płazów w przyrodzie i dla człowieka.

W celu zrobienia notatki, skorzystaj z podręcznika!


Zachęcam do zagrania w grę: GRA 

Poznaj gatunki płazów w Polsce poprzez grę: GRA





LEKCJA DLA KLASY 6A (data 20 kwietnia 2020 r.)



TEMAT: Budowa i czynności życiowe gadów

Cel: Poznam, jak rozpoznać gadów i opowiem o ich sposobie życia

NaCoBeZu:

1. Rozpoznaję przedstawicieli gadów (zdjęcia, filmy, schematy, okazy naturalne w terenie itd.).

Wykorzystaj informacje umieszczone na stronie Czym charakteryzują się gady? do stworzenia notatki. 

Aby poćwiczyć rozpoznawanie gadów/płazów zagraj w  Płaz czy gad? 

2. Przedstawiam ich cechy budowy oraz opisuję przystosowania gadów do życia w wodzie i na lądzie.

Wypisz, po dwie cechy, świadczące o przystosowaniu gadów do życia na lądzie i w wodzie. 
Cechy gadów

3. Opisuję, sposób rozmnażania i rozwój gadów (owodniowce, budowa jaja).

Skorzystaj z pomocy interaktywnej w postaci ekranu omawiającego rozmnażanie u gadów oraz rozwiąż ćwiczenie utrwalające wiedzę na temat budowy jaj gadziego oraz funkcji pełnionych przez poszczególnego elementy je tworzące. 

Rozmnażanie gadów


Lekcja 6a - data 27 kwietnia 2020 r. 


TEMAT: Przegląd i znaczenie gadów w przyrodzie

Cel:  Poznam ciekawy świat gadów i docenię ich rolę w przyrodzie. 

NaCoBeZu:

1.Poznasz zróżnicowanie budowy i trybu życia gadów.
2.Dowiesz się jakie gatunki gadów żyją w Polsce.
3.Omówisz znaczenie gadów w przyrodzie i dla człowieka.
4.Poznasz sposoby ochrony gadów.

Teraz czytamy tekst w podręczniku str 107-111 i wykonujemy notatkę w zeszycie:

GADY:
1.żółwie - żółw błotny
2.krokodyle - gawiale, kajmany, aligatory
3.węże - zaskroniec, żmija, gniewosz
4.jaszczurki - padalec, zielona
 Wykorzystaj link - zapoznaj się z gadami występującymi w  Polsce, następnie rozwiąż quiz gady  /tylko on line
Po rozwiązaniu zrób zdjęcie uzyskanego  wyniku  i wyślij na adres czaplinek_bioinf@wp.pl

ZNACZENIE GADÓW:
1.przyroda:
·         -są pokarmem dla wielu zwierząt
·         -zjadają inne zwierzęta
2.człowiek:
·         -zagrożenie – jadowite
·         -zjadają szkodniki   upraw
·         -jad węży-produkcja leków i kosmetyków
·         - wyrób torebek, butów, pasków-hodowlane gady







Temat: Powtórzenie wiadomości z działu "kręgowce zmiennocieplne".

                  Waszym zadaniem jest przeczytanie podsumowania działu ze strony 112 - 114 w podręczniku i  zrobić w zeszycie 10 dowolnie wybranych zadań z testu „Wiesz czy nie wiesz?”(115,116), sfotografować i wysłać  na adres
czaplinek_bioinf@wp.plw ciągu tygodnia.
Pracą kontrolną będzie ułożenie przez Was sprawdzianu z tego działu - teraz Wy będziecie nauczycielami i przygotujecie sprawdzian. musi on zawierać maksymalnie 10 zadań – może być zrobiony odręcznie w zeszycie, może być wykonany jako dokument word.

Kryteria oceny pracy kontrolnej:
1. jeden typ zadań/np. tylko jednokrotnego wyboru/-ocena 3
2. dwa typy zadań/np. prawda-fałsz i jednokrotnego wyboru/-ocena 4
3 trzy typy zadań/np. prawda-fałsz i jednokrotnego  oraz  opisowe/-ocena 5
4. cztery typy zadań/np. prawda-fałsz i jednokrotnego wyboru  oraz opisowe i podpisać rysunek/-ocena 6



LEKCJA  KLASA  6E  - 23.04.2020

LEKCJA KLASA 6B - 27.04.2020

LEKCJA KLASA 6A - 04.05.2020




Temat: PTAKI – KRĘGOWCE ZDOLNE DO LOTU



NACOBEZU:

1.     Omówisz środowisko życia ptaków.

2.     Wymienisz charakterystyczne cechy ptaków.

3.     Wyjaśnisz jakie są przystosowania ptaków do lotu.
4.     Omówisz rozmnażanie i rozwój ptaków.


 Najpierw proszę obejrzeć film - cechy ptaków, budowa:

TERAZ PROSZĘ ZAPISAĆ NOTATKĘ W ZESZYCIE:

1.      Ptaki zamieszkują prawie wszystkie typy środowisk, są stałocieplne – utrzymują stałą temperaturę ciała,niezależnie od temperatury otoczenia.

TERAZ PROSZĘ OBEJRZEĆ FILM - PRZYSTOSOWANIA PTAKÓW DO LOTU:

PROSZĘ ZAPISAĆ DALSZĄ CZĘŚĆ NOTATKI:

2.      Przystosowanie ptaka  do lotu:
·         lekkie ciało
·         opływowy kształt ciała
·         pióra
·         skrzydła
·         kości puste w środku – spneumatyzowane
·         brak zębów.
·         brak pęcherza moczowego i prawego jajnika.
·         worki powietrzne – czyste powietrze przechodzi dzięki nim dwa razy przez płuca
·         szeroki grzebień na mostku do przyczepu mięśni poruszających skrzydłami.

3.      Rrodzaje piór:  (podręczniku str 121 – obejrzeć rysunki)
·         puchowe
·         pokrywowe
·         lotki
·         sterówki
4.      Rozmnażanie ptaków:
·         jajorodne
·         zapłodnienie wewnętrzne
·         gniazdowniki: pisklęta długo pozostają w gnieździe-wróble,jaskółki
·         zagniazdowniki:pisklęta szybko samodzielne: kaczki,kury
·         budowa jaja ptaków:





DLA CHĘTNYCH - ZADANIE INTERAKTYWNE:
http://scholaris.pl/resources/run/id/48788







                                                   KLASA 6 B - 4 MAJA
                                                   KLASA 6 E – 30 KWIETNIA


Temat:  Przegląd ptaków.

Nacobezu:
1.Omówisz zróżnicowanie budowy zewnętrznej ptaków.
2.Wymienisz sposoby ochrony ptaków.

Zapoznaj się teraz z informacjami na podanej niżej stronie, ale tylko pkt 6.

https://epodreczniki.pl/a/ptaki/Dm2nUR4Uo

Następnie przeczytaj tekst w podręczniku na stronach 125-128

Zapisz notatkę w zeszycie:

Co zagraża ptakom:
-wycinanie lasów
-zanieczyszczenia gleby i wody
-połowy ryb z wykorzystaniem sieci

Jak ratować ptaki:
-ograniczyć wycinanie lasów
-unikać nadmiernego osuszania łąk
-zakładać skrzynki lęgowe i karmniki
-ochrona gatunkowa najrzadszych ptaków






Praca domowa - wybierz jedno zadanie, wykonaj i wyślij mi rozwiązanie.


Polecenie 1

A. W jakich krajach gniazdują bociany?
B. Czy lecąc do miejsc zimowania bociany omijają morza czy góry? Dlaczego?

Polecenie 2
Wyjaśnij na wybranych  3 przykładach zależność między budową dziobu ptaka a rodzajem pokarmu, którym się on żywi.




                                                LEKCJA   KLASA 6 A – 18 MAJA

                                       
                                         LEKCJA KLASA 6 B - 12 MAJA

                                         LEKCJA KLASA 6 E – 7 MAJA



TEMAT: ZNACZENIE PTAKÓW DLA CZŁOWIEKA I PRZYRODY.

Nacobezu:
1. Omówisz znaczenie ptaków w przyrodzie.
2. Omówisz znaczenie ptaków dla człowieka.

Przeczytajcie tekst w podręczniku - strona 129
zapiszcie notatkę w zeszycie:

Znaczenie dla przyrody:

1.reugulują liczebność innych organizmów - zjadają je i same też są dla nich pokarmem
2.rozsiewają nasiona.
3.zapylają kwiaty.
4.pomagają dużym zwierzętom w oczyszczaniu skóry z pasożytów.

Znaczenie dla człowieka:

1.dostarczają jaj,mięsa,piór.
2.zjadają szkodniki upraw.
3.ich odchody - guano-używane są do użyźniania gleby.
4.są szkodnikami - np.zjadają owoce w sadach/szpaki/

5. niektóre gatunki są hodowlane np. papużki

Możecie  obejrzeć film - skrzydlaci sprzymierzeńcy lasu
https://www.youtube.com/watch?v=ol27o7hmctm


Na podsumowanie proszę otworzyć znaną  już stronę, po słowniczku  znajdują się zadania. Sprawdź,  w jakim stopniu opanowałeś wiedzę o ptakach.



https://epodreczniki.pl/a/ptaki/Dm2nUR4Uo




Klasa 6e – 14 maja

Klasa 6b – 18 maja

Klasa 6a  – nie realizuje tego tematu

Temat:  ROZPOZNAWANIE PTAKÓW.

NA POCZĄTEK MAŁY TEST - PROSZĘ ZAPOZNAĆ SIĘ Z FILMEM:
https://www.youtube.com/watch?V=TIWO6PVNWrA

TERAZ ZAPOZNAJCIE SIĘ Z INFORMACAJMI O GRUPACH PTAKÓW
https://www.medianauka.pl/ptaki-polski

NA ZAKOŃCZENIE PROSZĘ ROZWIĄZAĆ QUIZ - ROZPOZNAWANIE PTAKÓW
https://www.medianauka.pl/quiz-ptaki-polski
Wynik, który uzyskałeś jest dla Ciebie, nic nie wysyłaj!

DZISIAJ BEZ NOTATKI :)


Klasa 6e – 21 maja

Klasa 6b – 25 maja

Klasa 6a – 25 maja

Temat:  SSAKI - KRĘGOWCE, KTÓRE  KARMIĄ MŁODE MLEKIEM

NACOBEZU:
1. Omówisz różnorodność środowisk życia ssaków.
2.Wymienisz cechy charakterystyczne ssaków.
3.Wyjaśnisz jak rozmnażają się ssaki.

Proszę zapoznać się tekstem w podręczniku - str 131 i zapisać cześć notatki:

1.     Ssaki żyją na wszystkich kontynentach i zasiedlają prawie wszystkie typy środowisk.
Proszę zwrócić uwagę na rysunek w podręczniku  str 132 – budowa ssaków i zapisać dalszą część notatki.

2.     Cechy ssaków:
-gruba skóra pokryta włosami
-dwie pary kończyn
-ogon
-pazury, paznokcie, kopyta
-małżowiny uszne
-powieki
- gruczoły w skórze - łojowe i potowe
-gruczoły mleczne-produkują pokarm dla młodych
-płuca pęcherzykowate

NA ZAKOŃCZENIE PROSZĘ WYSŁUCHAĆ INFORMACJI Z FILMU

Ostatnia część notatki:
3.     Ssaki to zwierzęta żyworodne,  zapłodnienie wewnętrzne,  okres rozwoju ssaków od zapłodnienia do porodu to ciąża,  u  większości ssaków  w czasie ciąży u samic tworzy się łożysko - narząd do wymiany substancji z płodem, są ssaki które składają jaja - zobacz film

Klasa 6e – 28 maja
Klasa 6b – 01 czerwca
Klasa 6a – 01 czerwca

TEMAT: PRZEGLĄD   I  ZNACZENIE SSAKÓW.

NACOBEZU:

1. Omówisz znaczenie ssaków w przyrodzie i dla człowieka.
2. Opiszesz zróżnicowanie budowy zewnętrznej ssaków.
3. Wymienisz sposoby ochrony ssaków.

Proszę otworzyć podręcznik na stronie 140 - znaczenie ssaków - po zapoznaniu się proszę zapisać notatkę:
1. Znaczenie ssaków
a) przyroda:
- regulowanie liczebności dużej grupy organizmów w przyrodzie
- rozsiewanie nasion roślin
- zapylanie kwiatów
b) człowiek:
- hodowane dla mięsa, mleka, jaj, skór, wełny
- środek transportu
- do badań laboratoryjnych
- szkodniki upraw
- mogą wyrządzać szkody
Proszę otworzyć podręcznik na stronie 136  i przeanalizować różne typy budowy ssaków - w zależności od środowiska, które zamieszkują.
Następnie przejść do stron 138/139 - tu mamy różne typy  budowy ciała ssaków - w zależności od tego, jakim pokarmem się żywią.
Zapisz w zeszycie.
2. Sposoby ochrony ssaków:
a) ochrona gatunkowa
b) ochrona miejsc występowania ssaków
c) dokarmianie ssaków

dla ciekawych - strona 142 - rekordy w świecie ssaków

Bez informacji zwrotnej

                                       Klasa 6e – 04 czerwca 
                                       Klasa 6b – 08 czerwca
                                       Klasa 6a – 08 czerwca

TEMAT: ROZPOZNAWANIE SSAKÓW.

Nacobezu:
1.  Rozpoznasz przedstawicieli grupy ssaków żyjących w Polsce.
2. Zapoznaj się z informacjami - link poniżej – wybierasz biologia/ssaki

Proszę przejrzeć grupy ssaków - nazwy i zdjęcia - jest tego bardzo dużo więc nie skupiajcie się na szczegółowych informacjach.

Proszę rozwiązać quiz  i wysłać rozwiązanie w tym samym dniu co lekcja.



Klasa 6e – 25 CZERWCA
Klasa 6b – 15 czerwca
Klasa 6a – 15 czerwca


TEMAT: STAŁOCIEPLNE – PODSUMOWANIE WIADOMOŚCI

Proszę zapoznać się z podsumowaniem działu w podręczniku - strony 143/144
i rozwiązać test z podsumowania  str 145. (bez informacji zwrotnej)




                                        Klasa 6b – 22 czerwca
                                        Klasa 6a – 22 czerwca

TEMAT: ŚWIAT  ZWIERZĄT.
Proszę o zredagowanie krzyżówki - hasło główne:
                                                                 Z
                                                                 W
                                                                 I
                                                                 E
                                                                 R
                                                                 Z
                                                                 Ę
                                                                 T
                                                                 A

Hasła mają dotyczyć wiadomości, które poznaliście w tym roku szkolnym na biologii. Pod krzyżówką proszę zapisać pytania do haseł.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz