TEMAT: Budowa i czynności życiowe płazów
Cel: Poznam jak rozpoznać płazy i opowiem o ich sposobie życia
NaCoBeZu:
1. Rozpoznaję przedstawicieli płazów (zdjęcia, filmy, schematy, okazy naturalne w terenie itd.).
Zadanie:
Zajrzyj, na podany link i sprawdź, czy umiesz rozpoznać płazy: Co wyróżnia płazy?
Jeżeli, już poznasz cechy typowe dla płazów - zrób krótką notatkę w zeszycie - forma dowolna!!
2. Przedstawiam ich cechy budowy oraz opisuję przystosowania płazów do życia w wodzie i na lądzie.
3. Na schemacie przedstawiam sposób rozmnażania i rozwój płazów.
Do zrozumienia tego materiału polecam film - Życie płazów
TEMAT: Środowisko życia i znaczenie płazów w przyrodzie
NaCoBeZu:
1. Określam płazy jako zwierzęta zmiennocieplne.
Zadanie:
Poszukaj w podręczniku informacji na temat zmiennocieplności, a następnie podaj dowód, że płazy, również zaliczamy do tej grupy zwierząt!
2. Wyjaśniam, znaczenie płazów w przyrodzie i dla człowieka.
W celu zrobienia notatki, skorzystaj z podręcznika!
Zachęcam do zagrania w grę: GRA
Poznaj gatunki płazów w Polsce poprzez grę: GRA
LEKCJA DLA KLASY 6A (data 20 kwietnia 2020 r.)
TEMAT: Budowa i czynności życiowe gadów
NaCoBeZu:
1. Rozpoznaję przedstawicieli gadów (zdjęcia, filmy, schematy, okazy naturalne w terenie itd.).
Wykorzystaj informacje umieszczone na stronie Czym charakteryzują się gady? do stworzenia notatki.
Aby poćwiczyć rozpoznawanie gadów/płazów zagraj w Płaz czy gad?
2. Przedstawiam ich cechy budowy oraz opisuję przystosowania gadów do życia w wodzie i na lądzie.
Wypisz, po dwie cechy, świadczące o przystosowaniu gadów do życia na lądzie i w wodzie.
Cechy gadów
3. Opisuję, sposób rozmnażania i rozwój gadów (owodniowce, budowa jaja).
Skorzystaj z pomocy interaktywnej w postaci ekranu omawiającego rozmnażanie u gadów oraz rozwiąż ćwiczenie utrwalające wiedzę na temat budowy jaj gadziego oraz funkcji pełnionych przez poszczególnego elementy je tworzące.
Rozmnażanie gadów
Lekcja 6a - data 27 kwietnia 2020 r.
TEMAT: Przegląd i znaczenie gadów w przyrodzie
NaCoBeZu:
2.Dowiesz się jakie gatunki gadów żyją w Polsce.
3.Omówisz znaczenie gadów w przyrodzie i dla
człowieka.
4.Poznasz
sposoby ochrony gadów.
Teraz czytamy tekst w podręczniku str 107-111 i wykonujemy notatkę w zeszycie:
GADY:
1.żółwie - żółw błotny
Teraz czytamy tekst w podręczniku str 107-111 i wykonujemy notatkę w zeszycie:
GADY:
1.żółwie - żółw błotny
2.krokodyle - gawiale, kajmany, aligatory
3.węże - zaskroniec, żmija, gniewosz
4.jaszczurki - padalec, zielona
Wykorzystaj link - zapoznaj się z gadami
występującymi w Polsce, następnie rozwiąż quiz gady /tylko on line
Po
rozwiązaniu zrób zdjęcie uzyskanego wyniku i wyślij na adres czaplinek_bioinf@wp.pl
ZNACZENIE
GADÓW:
1.przyroda:
·
-są pokarmem dla wielu zwierząt
·
-zjadają inne zwierzęta
2.człowiek:
·
-zagrożenie – jadowite
·
-zjadają
szkodniki upraw
·
-jad węży-produkcja leków i kosmetyków
·
- wyrób torebek, butów, pasków-hodowlane
gady
Temat: Powtórzenie wiadomości z działu "kręgowce zmiennocieplne".
Waszym zadaniem jest przeczytanie podsumowania działu ze strony 112 - 114 w podręczniku i zrobić w zeszycie 10 dowolnie wybranych zadań z testu „Wiesz czy nie wiesz?”(115,116), sfotografować i wysłać na adres czaplinek_bioinf@wp.plw ciągu tygodnia.
Pracą kontrolną będzie ułożenie przez Was sprawdzianu z tego działu - teraz Wy będziecie nauczycielami i przygotujecie sprawdzian. musi on zawierać maksymalnie 10 zadań – może być zrobiony odręcznie w zeszycie, może być wykonany jako dokument word.
Kryteria oceny pracy kontrolnej:
1. jeden typ zadań/np. tylko jednokrotnego wyboru/-ocena 3
2. dwa typy zadań/np. prawda-fałsz i jednokrotnego wyboru/-ocena 4
3 trzy typy zadań/np. prawda-fałsz i jednokrotnego oraz opisowe/-ocena 5
4. cztery typy zadań/np. prawda-fałsz i jednokrotnego wyboru oraz opisowe i podpisać rysunek/-ocena 6
LEKCJA KLASA 6E - 23.04.2020
LEKCJA KLASA 6B - 27.04.2020
LEKCJA KLASA 6A - 04.05.2020
LEKCJA KLASA 6B - 27.04.2020
LEKCJA KLASA 6A - 04.05.2020
Temat:
PTAKI – KRĘGOWCE ZDOLNE DO LOTU
NACOBEZU:
1. Omówisz środowisko
życia ptaków.
2. Wymienisz
charakterystyczne cechy ptaków.
3. Wyjaśnisz jakie są
przystosowania ptaków do lotu.
4. Omówisz rozmnażanie
i rozwój ptaków.
Najpierw
proszę obejrzeć film - cechy ptaków, budowa:
TERAZ
PROSZĘ ZAPISAĆ NOTATKĘ W ZESZYCIE:
1. Ptaki
zamieszkują prawie wszystkie typy środowisk, są stałocieplne – utrzymują stałą
temperaturę ciała,niezależnie od temperatury otoczenia.
TERAZ
PROSZĘ OBEJRZEĆ FILM - PRZYSTOSOWANIA PTAKÓW DO LOTU:
PROSZĘ
ZAPISAĆ DALSZĄ CZĘŚĆ NOTATKI:
2. Przystosowanie
ptaka do lotu:
·
lekkie ciało
·
opływowy kształt ciała
·
pióra
·
skrzydła
·
kości puste w środku – spneumatyzowane
·
brak zębów.
·
brak pęcherza moczowego i prawego jajnika.
·
worki powietrzne – czyste powietrze
przechodzi dzięki nim dwa razy przez płuca
·
szeroki grzebień na mostku do przyczepu
mięśni poruszających skrzydłami.
3. Rrodzaje
piór: (podręczniku str 121 – obejrzeć
rysunki)
·
puchowe
·
pokrywowe
·
lotki
·
sterówki
4. Rozmnażanie
ptaków:
·
jajorodne
·
zapłodnienie wewnętrzne
·
gniazdowniki: pisklęta długo pozostają w
gnieździe-wróble,jaskółki
·
zagniazdowniki:pisklęta szybko
samodzielne: kaczki,kury
KLASA 6 B - 4 MAJA
KLASA 6 E – 30 KWIETNIA
Temat: Przegląd ptaków.
Nacobezu:
1.Omówisz zróżnicowanie budowy zewnętrznej ptaków.
2.Wymienisz sposoby ochrony ptaków.
Nacobezu:
1.Omówisz zróżnicowanie budowy zewnętrznej ptaków.
2.Wymienisz sposoby ochrony ptaków.
Zapoznaj się teraz z informacjami na podanej niżej stronie, ale tylko pkt 6.
Następnie przeczytaj tekst w podręczniku na stronach 125-128
Zapisz notatkę w zeszycie:
Co zagraża ptakom:
-wycinanie lasów
-zanieczyszczenia gleby i wody
-połowy ryb z wykorzystaniem sieci
Jak ratować ptaki:
-ograniczyć wycinanie lasów
-unikać nadmiernego osuszania łąk
-zakładać skrzynki lęgowe i karmniki
-ochrona gatunkowa najrzadszych ptaków
Praca domowa -
wybierz jedno zadanie, wykonaj i wyślij mi rozwiązanie.
Polecenie 1
A.
W jakich krajach gniazdują bociany?
B. Czy lecąc do miejsc zimowania bociany omijają morza czy góry? Dlaczego?
B. Czy lecąc do miejsc zimowania bociany omijają morza czy góry? Dlaczego?
Polecenie 2
Wyjaśnij na
wybranych 3 przykładach zależność między budową dziobu ptaka
a rodzajem pokarmu, którym się on żywi.
LEKCJA KLASA 6 A – 18 MAJA
LEKCJA KLASA 6 B - 12 MAJA
LEKCJA KLASA 6 E – 7 MAJA
TEMAT: ZNACZENIE PTAKÓW DLA CZŁOWIEKA I
PRZYRODY.
Nacobezu:
1. Omówisz znaczenie ptaków w przyrodzie.
2. Omówisz znaczenie ptaków dla człowieka.
Przeczytajcie tekst w podręczniku - strona 129
zapiszcie notatkę w zeszycie:
Znaczenie dla przyrody:
1.reugulują liczebność innych organizmów - zjadają je i same też są dla nich pokarmem
2.rozsiewają nasiona.
3.zapylają kwiaty.
4.pomagają dużym zwierzętom w oczyszczaniu skóry z pasożytów.
Znaczenie dla człowieka:
1.dostarczają jaj,mięsa,piór.
2.zjadają szkodniki upraw.
3.ich odchody - guano-używane są do użyźniania gleby.
4.są szkodnikami - np.zjadają owoce w sadach/szpaki/
Nacobezu:
1. Omówisz znaczenie ptaków w przyrodzie.
2. Omówisz znaczenie ptaków dla człowieka.
Przeczytajcie tekst w podręczniku - strona 129
zapiszcie notatkę w zeszycie:
Znaczenie dla przyrody:
1.reugulują liczebność innych organizmów - zjadają je i same też są dla nich pokarmem
2.rozsiewają nasiona.
3.zapylają kwiaty.
4.pomagają dużym zwierzętom w oczyszczaniu skóry z pasożytów.
Znaczenie dla człowieka:
1.dostarczają jaj,mięsa,piór.
2.zjadają szkodniki upraw.
3.ich odchody - guano-używane są do użyźniania gleby.
4.są szkodnikami - np.zjadają owoce w sadach/szpaki/
5. niektóre gatunki są hodowlane np. papużki
Możecie obejrzeć film - skrzydlaci sprzymierzeńcy lasu
https://www.youtube.com/watch?v=ol27o7hmctm
Możecie obejrzeć film - skrzydlaci sprzymierzeńcy lasu
https://www.youtube.com/watch?v=ol27o7hmctm
Na podsumowanie proszę otworzyć znaną
już stronę, po słowniczku znajdują się zadania. Sprawdź, w jakim stopniu opanowałeś wiedzę o ptakach.
https://epodreczniki.pl/a/ptaki/Dm2nUR4Uo
Klasa
6e – 14 maja
Klasa
6b – 18 maja
Klasa
6a – nie realizuje tego tematu
Temat: ROZPOZNAWANIE PTAKÓW.
NA POCZĄTEK MAŁY TEST - PROSZĘ ZAPOZNAĆ SIĘ Z FILMEM:
https://www.youtube.com/watch?V=TIWO6PVNWrA
TERAZ ZAPOZNAJCIE SIĘ Z INFORMACAJMI O GRUPACH PTAKÓW
https://www.medianauka.pl/ptaki-polski
NA ZAKOŃCZENIE PROSZĘ ROZWIĄZAĆ QUIZ - ROZPOZNAWANIE PTAKÓW
https://www.medianauka.pl/quiz-ptaki-polski
NA POCZĄTEK MAŁY TEST - PROSZĘ ZAPOZNAĆ SIĘ Z FILMEM:
https://www.youtube.com/watch?V=TIWO6PVNWrA
TERAZ ZAPOZNAJCIE SIĘ Z INFORMACAJMI O GRUPACH PTAKÓW
https://www.medianauka.pl/ptaki-polski
NA ZAKOŃCZENIE PROSZĘ ROZWIĄZAĆ QUIZ - ROZPOZNAWANIE PTAKÓW
https://www.medianauka.pl/quiz-ptaki-polski
Wynik, który uzyskałeś jest dla Ciebie, nic nie
wysyłaj!
DZISIAJ BEZ NOTATKI :)
DZISIAJ BEZ NOTATKI :)
Klasa
6e – 21 maja
Klasa
6b – 25 maja
Klasa
6a – 25 maja
Temat:
SSAKI - KRĘGOWCE, KTÓRE KARMIĄ MŁODE MLEKIEM
NACOBEZU:
1. Omówisz różnorodność środowisk życia ssaków.
2.Wymienisz cechy charakterystyczne ssaków.
3.Wyjaśnisz jak rozmnażają się ssaki.
Proszę zapoznać się tekstem w podręczniku - str 131
i zapisać cześć notatki:
1. Ssaki
żyją na wszystkich kontynentach i zasiedlają prawie wszystkie typy środowisk.
Proszę zwrócić uwagę na rysunek w podręczniku str 132 – budowa ssaków i zapisać dalszą
część notatki.
2. Cechy
ssaków:
-gruba skóra pokryta włosami
-dwie pary kończyn
-ogon
-pazury, paznokcie, kopyta
-małżowiny uszne
-powieki
- gruczoły w skórze - łojowe i potowe
-gruczoły mleczne-produkują pokarm dla młodych
-płuca pęcherzykowate
NA ZAKOŃCZENIE PROSZĘ WYSŁUCHAĆ INFORMACJI Z FILMU
Ostatnia część notatki:
3. Ssaki
to zwierzęta żyworodne, zapłodnienie
wewnętrzne, okres rozwoju ssaków od zapłodnienia
do porodu to ciąża, u większości
ssaków w czasie ciąży u samic tworzy się łożysko - narząd do wymiany
substancji z płodem, są ssaki które składają jaja - zobacz film
Klasa
6e – 28 maja
Klasa
6b – 01 czerwca
Klasa
6a – 01 czerwca
TEMAT: PRZEGLĄD I ZNACZENIE
SSAKÓW.
NACOBEZU:
1. Omówisz znaczenie ssaków w przyrodzie i dla człowieka.
NACOBEZU:
1. Omówisz znaczenie ssaków w przyrodzie i dla człowieka.
2. Opiszesz zróżnicowanie budowy zewnętrznej ssaków.
3. Wymienisz sposoby ochrony ssaków.
Proszę otworzyć podręcznik na stronie 140 -
znaczenie ssaków - po zapoznaniu się proszę zapisać notatkę:
1. Znaczenie ssaków
a) przyroda:
- regulowanie liczebności dużej grupy organizmów w przyrodzie
- rozsiewanie nasion roślin
- zapylanie kwiatów
b) człowiek:
- hodowane dla mięsa, mleka, jaj, skór, wełny
- środek transportu
- do badań laboratoryjnych
- szkodniki upraw
- mogą wyrządzać szkody
1. Znaczenie ssaków
a) przyroda:
- regulowanie liczebności dużej grupy organizmów w przyrodzie
- rozsiewanie nasion roślin
- zapylanie kwiatów
b) człowiek:
- hodowane dla mięsa, mleka, jaj, skór, wełny
- środek transportu
- do badań laboratoryjnych
- szkodniki upraw
- mogą wyrządzać szkody
Proszę otworzyć
podręcznik na stronie 136 i przeanalizować
różne typy budowy ssaków - w zależności od środowiska, które zamieszkują.
Następnie przejść do stron 138/139 - tu mamy różne typy budowy ciała ssaków - w zależności od tego, jakim pokarmem się żywią.
Następnie przejść do stron 138/139 - tu mamy różne typy budowy ciała ssaków - w zależności od tego, jakim pokarmem się żywią.
Zapisz w zeszycie.
2. Sposoby ochrony ssaków:
a) ochrona gatunkowa
b) ochrona miejsc występowania ssaków
c) dokarmianie ssaków
dla ciekawych - strona 142 - rekordy w świecie ssaków
a) ochrona gatunkowa
b) ochrona miejsc występowania ssaków
c) dokarmianie ssaków
dla ciekawych - strona 142 - rekordy w świecie ssaków
Bez
informacji zwrotnej
Proszę zapoznać się z podsumowaniem działu w podręczniku - strony 143/144
Klasa
6e – 04 czerwca
Klasa
6b – 08 czerwca
Klasa
6a – 08 czerwca
TEMAT:
ROZPOZNAWANIE SSAKÓW.
Nacobezu:
1. Rozpoznasz
przedstawicieli grupy ssaków żyjących w Polsce.
Proszę przejrzeć grupy ssaków - nazwy i
zdjęcia - jest tego bardzo dużo więc nie skupiajcie się na szczegółowych
informacjach.
Proszę rozwiązać quiz i wysłać rozwiązanie w tym samym dniu co
lekcja.
Klasa
6e – 25 CZERWCA
Klasa
6b – 15 czerwca
Klasa
6a – 15 czerwca
TEMAT:
STAŁOCIEPLNE – PODSUMOWANIE WIADOMOŚCI
Proszę zapoznać się z podsumowaniem działu w podręczniku - strony 143/144
i rozwiązać test z podsumowania str 145. (bez
informacji zwrotnej)
Klasa
6b – 22 czerwca
Klasa
6a – 22 czerwca
TEMAT:
ŚWIAT ZWIERZĄT.
Proszę o zredagowanie krzyżówki - hasło główne:
Z
W
I
E
R
Z
Ę
T
A
Hasła mają dotyczyć wiadomości, które poznaliście w
tym roku szkolnym na biologii. Pod krzyżówką proszę zapisać pytania do haseł.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz